Tuesday, 4 April 2017

LAKSA BERAS HOMEMADE

Laksa merupakan salah satu pilihan saya sekiranya dah jemu makan nasi...pendek kata kalau makan laksa dalam satu hari tu mmg tk jadi hal...saya boleh makan berkali2 laksa ni dalam satu hari sampai saya dah betul2 puas baru saya berhenti makan...sampaikan ada kengkawan yang panggil saya "hantu laksa"...hmmm ape-ape je la..tk  terasa hati pun... kalau saya balik kerumah mak..(selalunya 2 minggu sekali) dia mmg akan beli laksa untuk saya....beli laksa je...kuahnya buat sendiri..sb mmg sgt2 tidak puas hati dgn kuah laksa yg jual kat kedai tu...buat sendiri kuah ni baru menepati citarasa kami sekeluarga...tk kisahlah  buat kuah lemak ke kuah penang...selalunya klau kat umah mak...sayalah yg diberi tugas utk memasak kuah laksa ni...dan saya akan masak 2 kuah sekaligus...lemak n penang...sebab ada sesetengah family yg tk makan kuah lemak...ada pulak yg tk makan kuah penang...so masak 2 kuah sekaligus baru selesai masalah...saya pulak bila makan laksa ni...suka campur 2 kuah sekaligus...ermmm sedap weiii..tk caya...trylah...oklah kali ni saya bukan nak cerita pasal kuah laksa lemak ke kuah laksa penang...sebenarnya saya berasa sgt teruja kerana pertama kali dalam hidup berjaya membuat laksa sendiri....bangganya ooooiii....hihihi...ye la sebab sebelum ni main beli je laksa beras tu...tkasih pada Tahrunnisah Jali kerana sudi berkongsi resipi laksa beras ni dalam fb beliau...jom pakat buat laksa sendirik wehhh...

LAKSA BERAS HOMEMADE

Sumber:Fb Tahrunnisah Jali
Olahan:Mamamia

 Bahan2:
2 cawan tepung beras
2 sdb tpg gandum
Sedikit garam
1 1/2 cawan air panas yg mendidih

Cara membuatnya:
Sediakan periuk berisi air untuk merebus laksa hingga mendidih.

Isikan tpg2 dan garam ke dalam bekas.Curahkan air panas mendidih sedikit demi sedikit dgn menggunakan senduk.Jgn guna tangan...nti melompat2 kepanasan.Dah suam2 skit baru uli dgn tangan.
saya bahagikan doh tadi kpd bbrp bhg dan dikepal bentuk memanjang cam dlm gambar tu utk menyenangkan kita masuk dlm acuan tu... 

ni rupa acuan laksa...sya beli kat Happy Home
masukkan dlm acuan maruku dan tekan dlm periuk air mendidih tadi.Masa ni jgn kacau ye laksa dlm periuk tu ...kang putus pulak.kalau rasa tenaga tk kuat masa nk tekan acuan tu...mintak tolong abam sado la ye...saya buat sendiri sbb abam sado duk tgh buat keje kat luar umah
biarkan sebentar baru kacau perlahan2 dalam 3/4 minit.
 segera pindahkan kedalam bekas berisi air sejuk(sori lupa nk snap) selama1 minit.Kemudian alirkan air drp laksa tu utk buang kanjinya.,,dan toskan...

Tips:
Laksa ni perlu dibiarkan lama sedikit baru sedap dimakan...anggaran masa 3/4 jam...klu makan terus terasa agak lembik skit...

Jom Try Buat









Post a Comment