Sunday 29 January 2017

SWEEDISH MEATBALL ala IKEA

Dah lama sungguh saya duk simpan resipi ni...asyik tertangguh jer..akhirnya berjaya juga saya buat selepas menunggu sekian lama....memang hati teringin sangat nak try resipi ni...bila tengok ramai blogger duk tayang kat blog mereka,saya dah banyak kali telan air liur...huhuhu....walapun dah beberapa kali ke Ikea namun tak berkesempatan utk menikmatinya sebab kami mengejar masa.... ye la bukan selalupun kami ke KL...
Pada pendapat saya resipi ni simple tapi mengenyangkan....oklah takmau tulis panjang2..meh tengok resipinya....

SWEEDISH MEATBALL ala IKEA
Sumber: Fb Misz NoorSayazana 
Olahan semula:Mamamia

Bahan-bahan:
2 biji bawang besar holland dipotong dadu
2 biji tomato didadu
5 sdb tepung gandum
4 sdb marjerin/butter
4 sdb lada hitam ditumbuk
3 cawan susu full cream Dutch Lady-resipi asal susu segar
1 cawan air
Sos tiram
sos cili-resipi asal sos tomato
Kicap-untuk kaler jer
Garam secukup rasa-resipi asal guna kiub lembu
Meatball SaudiGold-resipi asal jenama Marina
Chicken frankfurter perisa cheese-saya tambah
Kentang goreng-saya tambah
Brokoli-dicelur sekejap

Cara membuatnya:
1.Tumis bawang besar dengan marjerin sampai keemasan.
2.Masukkan tepung,masak sampai pekat dan tidak berketul.
3.Masukkan air dan susu..gaul sekata.
4.Masukkan tomato dan lada hitam,sos tiram dan sos cili.
5.Ok dah siap,nampak agak pekat,jangan tambah air...memang begitu rupanya.Lepas tu boleh blend,lepas blend ia akan cair.Klu rasa pekat sangat boleh masukkan air.
*Time ni dah boleh goreng meatball,french fries dan sosej.
*Lebihan kuah boleh simpan n frozenkan dalam bekas kecik2..nak makan panaskan je...






 

 Nyum..nyum..nyumm...sedapnye



Jom Try Buat...

Setelah saya mencuba resipi ni...pada pendapat saya ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian:
1.Bahan untuk kuah perlu dibuat 1/2 adunan saja supaya tidak berlaku lebihan yang terlalu banyak...kecuali untuk difrozenkan.
2.4 sdb lada hitam terlalu pedas bagi mereka yang ada ank kecil...so letak sikit2 dulu..sesuaikan dengan tahap kepedasan yg sesuai untuk semua ahli keluarga anda...








No comments: