Monday, 14 November 2016

KUIH AKOK KKEDUT

 Assalamualaikum wbt....alhamdulillah setelah hampir 8 bulan berhibernat...hihihi...akhirnya hari ni baru berkesempatan untuk update blog....semuanya gara2 kamera kesayanganku rosak....bila hantar kat kedai...maunya seribu lebih atau beli yang baru....termenung sekejap...akhirnya bawak balik umah dan dok peram kat kabinet dapur.....ketika raya aidilfitri baru2 ni  mintak tolong adik ipar yang kerja kat KL belikan lensa yang baru....harganya hampir   cecah riban gak le....apapun redha je laa...kalu tak mau mereput kamera tu ....apapun gambar akok ni saya ambil guna HP jer...banyak sangat gambar masakan saya amik dengan HP jer sementara tunggu kamera dibaiki.....Baiklah kita terus ke resipi hari ni...walaupun saya dok kat Kelantan tapi tak pernah amik tau pasal resipi akok ni...almaklumlah nak makan  beli jer...tak berbaloi rasanya nak buat sendiri...namun tatkala saya menjenguk ke blog Azlita....terasa ingin mencuba buat sendiri akok ni...ohhh rupa2nya senang jer nak buat akok ni...yg penting ada keinginan nak mencubanya yekkkk....
jom layan resipi kat bwah ni....

KUIH AKOK KKEDUT
Sumber:Azlita Masam Manis
Olahan:Mamamia

Bahan2:
6 biji telur ayam-buang tali pusatnya untuk hilangkan hanyir
200 ml santan pekat-ita guna 100ml santan KARA + air untuk dptkan 200ml(saya gunakan santan segar)
100ml air-sebaiknya air kelapa(saya guna air kelapa)
150gm nisan/gula melaka
2 sdb gula pasir (kalau tak suka manis tak perlu letak)
30gm tepung gandum
1 helai daun pandan disimpul
1/2 sdt garam
4 helai daun pandan

Cara membuatnya:


 Masak nisan bersama gula,air dan daun pandan yang disimpul.Bila gula dah larut,tuangkan santan yang dikisar bersama daun pandan.Kacau rata dan biarkan suam.kemudian ditapis.
 Ambil 4 helai daun pandan,potong halus masukkan dlm blender dan kisar bersama santan.
 Masukkan telur,tepung dan garam ke dalam blender dan kisar hingga rata.
 Tuangkan adunan telur ke dlam adunan nisan dan gaul rata.Kemudian tapis.Adunan akan berbuih macam dlm gambar.Buih ini harus dibuang supaya akok kita cantik kedutannya.Jika tak dibuang nanti kedutnya tak cantik dan permukaan akok juga tidak cantik.

 Adunan akok ini memang akan cair.Inilah adunan akok yang telah dibuang buihnya.
 Sediakan loyang muffin.Griskan loyang dengan minyak.Panaskan oven pada suhu 200C api atas bawah.
 Masukkan acuan muffin yg telah dipanaskan 15 minit...tuang adunan akok kita tadi 3/4 acuan.Bakar selama 20 minit.
 Rupa akok bila dibakar...ia akan naik menggelembung...bila dah dikeluarkan ia akan berkedut2..
 Akok yang telah dikeluarkan dari oven...secara automatik akan mengecut.....
 Ni le kejadian akok kkedut tu.....memang sedap sangat...

Jom Try Buat..
Post a Comment