Sunday, 27 March 2016

PULUT MANGGA


Bila sana sini orang dok bercerita tentang keenakan Pulut Mangga ni membuatkan saya teruja untuk membuatnya sendiri....kalau nak cari yang orang jual rasanya susah skit la kat Kelate nih...kalau Pulut Durian saya  memang suka sangatlah....kalau beli durian tak sah kalau tak tanak pulut...hubby plak lebih gemar ratah cenggitu je...tapi semenjak saya duk jamu pulut durian ni nampaknya dia dah semakin menyukai Pulut Durian ...kebetulan time ni dah musim mangga atau ore Kelate panggil buah pauh....sebelum tu saya duk google cari resipi Pulut Mangga...akhirnya berkenan dengan Pulut Mangga Harum Manis by Resepi Bonda Team...nak cari Mangga Harum Manis kat Kelate ni jangan harap la...so saya gantikan dengan Pauh Mas Hitam..sebab isinya kaler oren dan rasanya sangat manis...setelah mencubanya...bagi saya Pulut Durian yang paling melekat dijiwa nih...tapi tak salah untuk mencubanya... lagi satu citarasa setiap manusia itu berbeza-beza kannnn..... kalau tak try camna nak bandingkan keenakannya dengan pulut durian dokk...oklah meh tengok camna nak buat Pulut Mangga nih..

PULUT MANGGA
Sumber:Resepi Bonda Team
Olahan:MamaMia

Bahan-bahan:(3-4 orang makan)

2 cawan beras pulut-rendam 3 jam
1 1/2 cawan santan
1/4 sk garam
1 sk tpg jagung
2 helai daun pandan simpulkan
3 sdm gula pasir
Mangga Harum Manis(apa-apa jenis mangga pun boleh janji masak ranum)

Cara memasak:
1.Panaskan pengukus terlebih dahulu,kukus beras pulut hingga setengah masak.
2.Kemudian masukkan 1/2 cawan santan yg telah dicampur dengan garam serta daun pandan yang disimpul dan kukus pulut sehingga masak.


Kuah santan:
1.Baki 1 cawan santan tadi dimasak bersama daun pandan dan gula pasir.
2.Apabila tlh mendidih masukkan tpg jagung dengan sedikit air.Bila agak pekat tutup api.
3.Sendukkan pulut ke dlam mangkuk tuang santan dan hidangkan bersama hirisan mangga.


Pauh Mas Hitam.. walaupun kulitnya nampak cam hijau tapi dah masak ranum tau...


Jom Try Buat...
Post a Comment