Monday, 28 March 2016

AYAM MASAK BALI

 
Ayam merupakan menu wajib ada dalam hidangan kami setiap minggu.Sampaikan saya dah naik jemu tak tau nak masak apa lagi dengan  ayam ni...selalu saya buat Gulai Ayam,Sup dan yang paling senang sekali gak Ayam Goreng Kunyit le...sesekali tu teringin jugak nak ubah selera kan ....so tengok ramai blogger masakan yang duk tayang Ayam Masak Bali dan cakap sedap pulak tu....apalagi sayapun teringin untuk mencubanya.Resipinya saya ambil dalam fb Aida Shukor yang siap bagi step by step cara untuk membuatnya...alhamdulillah rasanya sangat sedap...bagi saya cam Ayam Masak Kicap tapi lagi sedap Ayam Masak Bali ni...seronok sekali tengok anak2 dan hubby makan nasi bertambah2...satu lagi...petua nak kasi lauk ni lagi sedap ialah..lebih sedap dimakan selepas semalaman...maksudnya kalau tuk makan tengahari sebelah  malam tu kita dah siap masak...pagi tu tinggal panaskan saja....teringin nak cuba...... lihat resipi dan langkah demi langkah kat bawah ni yerr..


AYAM MASAK BALI
Sumber:fb Aida Shukor
Olahan semula:MamaMia


Langkah demi langkah Ayam Masak Bali:

 1 ekor ayam dilumur garam kunyit.
 Goreng 3/4 masak.
 Bahan kisar:8 ulas bawang merah,3 ulas bawang putih,1 inci halia,sedikit belacan bakar,segenggam cili kering-saya gantikan dengan 5 sudu makan cili kering yg siap dikisar.

 Kisar sampai halus
 Gorengkan serai dalam minyak goreng ayam(ambil cukup2 untuk menumis saja tau) sampai separa coklat.Masukkan daun kari dan goreng sampai garing.
 Masukkan bahan kisar beserta cili kisar dan tumis sampai naik bau dan garing.
 Masukkan gula,garam dan renjis2kan kicap hingga warna meroon.Anggaran 1/2 cawan.Kacau supaya sebati.
 Masukkan ayam dan masak lagi selama 10 minit.Siap.Jangan terus makan lepas masak...biar dulu dalam 1/2 jam.Biarkan semalaman lagi sedap.
Sedia untuk dinikmati...


Jom try buat....
Post a Comment