Sunday, 14 February 2016

TERUNG GORENG BERLADA SEDAP

 Sudah acap kali hubby minta saya buatkan Terung Goreng Berlada ni ,selepas percubaan saya yang pertama memasak Terung Goreng Berlada Sedap yang diambil dari blog Azie Kitchen  berjaya menambat seleranya...walaupun hubby memang tak boleh makan banyak sayur terung ni sebab dikatakan orang yang banyak angin memang tak sesuai makan sayur terung nih....tapi dek penangan Terung Goreng Berlada Sedap ni dia bantai gak...memang betul2 sedap pun apalagi bila dimakan bersama nasi panas dan ikan goreng kunyit sudah cukup untuk kita makan bertambah2... tak perlu lauk lagi dahhh....walaupun anak2 tak suka tapi saya masak juga buat hidangan kami berdua...sebelum ni saya masak guna udang kering,kali ni guna ikan bilis pulak...yang pasti dua2nya sedap.... berbanyak terima kasih diucapkan pada kak Azie atas perkongsian resipi yang sangat mudah dan sedap pulak tu .....meh tengok resipinya...


TERUNG GORENG BERLADA SEDAP
Sumber:AzieKitchen
Oleh:MamaMia Kitchen



Bahan-bahan: 
3 biji terung Taiwan-belah 2 dan potong 3-rendam dalam air untuk elak lebam (saya guna 1 biji)
1 sdt pati asam jawa bancuh dengan sedikit air
1 labu bawang besar dimayang kasar-sala letak 1/2 shj
Garam,gula,serbuk perasa


Bahan tumbuk kasar:

4 biji cili merah-saya guna 2 biji
1 genggam udang kering-rendam hingga kembang dan toskan-boleh juga gantikan dengan ikan bilis
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih-letak 2 ulas


Cara menyediakannya:


 Bahan2 yg perlu disediakan
 Panaskan sedikit minyak dan goreng terung hingga masak dan ketepikan.
 Sebelum goreng terung tu... blend semua bahan tumbuk kasar...kes tak berapa rajin nak menumbuk la ni...nak sedap tumbuk tau...tapi nak cepat belasah jer laaaa....
 Baki minyak goreng terung tadi bolehlah digunakan untuk menumis bahan2 yang tlh diblend tadi hingga pecah minyak.
 Masukkan pati asam jawa,bawang besar dan biarkan seketika sehingga bawang layu.Perasakan dengan garam gula dan serbuk perasa..
 Padamkan api dan tuang bahan tumis ke atas terung yang digoreng tadi.
 Taraaa...dah siap...sekejap jer masaknya.Sedia untuk dihidangkan.




Jom Try Buat...

Post a Comment