Wednesday, 10 February 2016

PENGAT DURIAN

Tekak saya tiba2 buat hal....teringin nak makan Pengat Durian...ermmm mengalahkan orang mengidam ni...nak tunggu musim durian lambat lagi....bila saya bagitahu hubby,  dia cadangkan supaya saya gunakan durian frozen yang ada satu tupperware kat tempat freezer....hubby ni saya panggil hantu durian....sebab dia memang peminat no.1 buah durian ni...tu pasal dia suka simpan durian  frozen...bila nak makan cuma defrost saja dahh boleh makan....dia suka letak durian ni dalam budu dan cicah dengan ulam-ulaman...tak pun di campur dengan sambal lada...makan nasi sampai berpinggan-pinggan huhuhu..... Pengat Durian ni sebenarnya sedap dimakan bersama pulut..tapi sebab tak de  stok beras pulut saya cicah dengan roti Gardenia....sedap sangat....kalau nak try meh tengok resipi kat bawah ni...



PENGAT DURIAN
Oleh:MamaMia Kitchen



Bahan-bahan:

7-8 ulas durian
2-3 cawan santan sederhana pekat
1 keping gula melaka-saya guna yang besar
2 sdm gula pasir-boleh tambah /kurangkan
1 sdt garam
1 helai daun pandan dicarik2kan dan simpul


durian yang difrozenkan....keluarkan dari freezer dan biarkan pada suhu bilik

Satukan santan,gula melaka,daun pandan,garam dalam periuk.Masak hingga hampir, kemudian mendidih masukkan durian.

Bila sudah mendidih,sesuaikan rasa dan tutup api.

Enak dicicah dengan roti....




Jom Try Buat...

Post a Comment