Thursday 28 January 2016

HOMEMADE CARAMEL POPCORN

Sudah lama saya teringin untuk membuat popcorn.....bila  dengar orang cakap senang sangat nak buatnya...tapi asyik tertangguh jer dibawa angin lalu....secara kebetulan ketika membeli barang dapur bersama hubby saya terpandang jagung tuk buat popcorn ni,tangan laju jer sambar satu pek kecil....hubby cam tak berapa berkenan sebab dia rasa tak mungkin saya akan buat....mungkin baginya membazir je...dalam hati dah nekad...sampai kat umah mesti try buat jugak petang nih...so saya try google cari resipi popcorn ni, dan hati berkenan dengan resipi oleh Mat Boyot (dot) Com sebab disertakan dengan langkah demi langkah lagi memang very detail explanation....memandangkan semua bahan2 dah tersedia kat dapur tu..apalagi sayapun gigih kat dapur  sorang2 nak try buat popcorn nih...kebetulan hubby tengah tido...anak2 pulak ralit kat atas tengok tv..ermmm elok sangatlah...pasni kalau dah jadi buleh buat ..suprised..kat diaorang hihihi......akhirnya usaha saya tidak sia2...homemade caramel popcorn ni menjadi dan sedap pulak tu...kalah kat kedai sebab saya buat banyak karamel so memang menyaluti semua popcorn tu....bila hubby bangun tido saya terus tunjukkan kepadanya...nak kasi dia terkejut...baru dia tahu sape bini dia nih...ingat tak pandai ke...wakakaka...akhirnya hubby dan anak2 dok puji betapa sedapnya popcorn yang saya buat nih...sambil tangan memasing laju jer dok kunyah popcorn hasil airtangan saya nih......saya cuma buat 1 cawan jer takut tak jadi....hasilnya memang banyak....baru saya tahu betapa untungnya peniaga popcorn nih...kalau pembaca diluar sana nak try buat homemade caramel popcorn ni resipi kat bawah yer....tapi sebelum tu saya nak ucapkan berbanyak terima kasih pada Mat Boyot atas usaha gigihnya menunjukkan langkah demi langkah tuk buat popcorn ni.....saya tak sempat nak amik gambar langkah demi langkah..boleh lihat SINI  untuk lebih jelas lagi....


HOMEMADE CARAMEL POPCORN
Sumber: Mat boyot (dot) Com
Olahan semula:MamaMia Kitchen


Bahan-bahan:

2-3 sb minyak masak-saya guna 5 sb marjerin
Kuali yang ada penutup
2 genggam jagung kering-saya guna 1 cawan ( cawan periuk Noxxa)

Panaskan minyak.Bila dah panaskan campak 2 genggam jagung.Kacau sampai semua jagung kena minyak.Kecilkan api dan tutup kuali.Bila popcorn dah start meletup,rajin2kan diri gerak2kan kuali dari luar untuk pastikan semua popcorn meletup.Jangan buka tudung.Tunggu hingga tak ada bunyi letupan langsung.Tutup api dan alih ke bekas lain supaya popcorn tidak hangus.


Sos Karamel:

1 cawan gula perang
4 sdb salted butter-saya guna marjerin
1/2 tin susu pekat manis
1 sb esen vanila
1 sdt garam-saya tambah

Kacau semua bahan hingga gula dan butter cair.Bila dah nak mendidih,padam api supaya tidak hangus.Rasakan..kalau terlalu manis masukkan nescafe untuk balancekan rasa.Tuangkan sos karamel ke dalam pop corn dan gaul sampai rata.

Ratakan popcorn  diatas dulang yang telah dialas dengan baking paper.Agak2 kalau tebal sangat popcorn tu pakai 2 dulang sebab kalau layer nipis baru crunchy.

Panaskan oven selama 35-45 minit sampai popcorn nampak kering.Saya bakar cuma10-15 minit jer...sebab dah nampak garing.Guna suhu 160C dengan api atas bawah (saya guna suhu 200C supaya cepat garing).Setiap 10 minit keluarkan dari oven dan kacau guna senduk.Kalau melekat pisah2kan.

Masa baru angkat memang popcorn nampak lemau skit.Anginkan dibawah kipas sehingga popcorn tu crunchy.Simpan dalam bekas kedap udara...




Jom Try Buat..

No comments: