Wednesday, 16 December 2015

NASI KERABU BIRU BUNGA TELANG

Bunga telang yang saya tanam di tepi pagar menjalar dengan subur sekali.Banyak pula mengeluarkan bunganya.Sudah acap kali saya bawa bunga telang ni serta biji benihnya sekali ke sekolah atas permintaan kawan2 jikalau mereka ingin membuat nasi kerabu....memang agak sukar juga jika ingin membelinya dipasar.Setahu saya tak de pun peniaga di pasar yang menjual bunga telang ni....saya memang suka tanam bunga telang ni selain kegunaan untuk pewarna nasi kerabu ..secara tidak langsung pagar pun nampak cantik jer dipenuhi dengan bunga telang ni... memandangkan agak lama juga tak pekena nasi kerabu air tangan sendiri sebab sepanjang cuti sekolah ni kalau nak makan suruh hubby beli kat kedai je...malas nak renyah bagai...maklumlah nak buat nasi kerabu ni banyak langkah2 penyediaan bahan2nya....kalau ada penyakit M baik tok sah buat awal2....so petang tu saya dah siap petik awal2 lagi bunga telang...sebab kalau nak amik awal pagi susah skit sebab bunga tu tak kembang lagi....malam tu saya dah siap sangai kelapa, isi ikan,buat kuah tumis dan perap ayam sekali ...pagi esoknya cuma tinggal buat sambal kelapa,potong ulam-ulaman,masak nasi dan goreng ayam jer ....untuk resipi yang lengkap boleh tengok SINI cuma kali ni saya nak tunjukkan cara saya guna bunga telang ni untuk masak nasi je...


 Bunga telang.... bagi pembaca yang tak kenal lagi camna rupa bunga telang ni..
Buang tampuk bunga ..(yg kaler hijau tu) dan masukkan ke dalam blender bersama air secukupnya.
Masukkan bunga telang yang telah siap diblend ke dalam penapis.Perahkan hingga tinggal hampas saja..
Masukkan ke dalam rice cooker... saya letakkan daun pandan dan daun limau purut nak bagi wangi nasi tuh....ermmm memang wangi sangat
Masaklah seperti biasa hingga nasi masak...cantikkan warna nasi kerabu ni....

Gandingkan dengan ayam goreng berempah,telur masin, dan keropok..pekena sepinggan dah tersadai kekenyangan...hehehe




Jom Try Buat...
Post a Comment