Saturday, 12 December 2015

IKAN BUDU GORENG BERSAMA TELUR

Ikan budu ni merupakan hidangan bermusim..maksudnya ia tiada pada musim lain exceptional moonsun season.Ikan budu atau salted fermented fish adalah salah satu cara orang Kelate dahulu kala preserve makanan laut bilamana untuk turun ke laut adalah mustahil kerana laut bergelora dan angin kencang.Cara nak buat ikan budu sama ja dengan sos budu.Yang membezakan antara keduanya adalah sos budu menggunakan ikan bilis manakala ikan budu menggunakan ikan bersaiz sederhana macam ikan kembung,selayang dan lain2.Nak beli ikan budupun ada skill tertentu jugak, sebab bukan semua ikan budu yang dijual berkualiti dan sedap.Kena pandai tengok teksturnya.Ikan budu ni tak dimakan begitu saja.Typical Kelantanese selalunya akan goreng ikan budu ni dengan telur...  ermmm panjang sungguh mukadimah kali ni.....kredit to maafsebut.blogspot kerana telah memberi penarangan yang panjang lebar ni....... cara nak menggorengnya pulak ada bermacam2 versi. Ikan budu goreng bersama telur ni memang menggamit kenangan semasa saya kecik2 dulu.Kalau musim tengkujuh boleh dikatakan lauk ini selalu menjadi hidangan  utama kami sekeluarga kerana ia menjimatkan...tak perlu lauk lain dah....cukup ngan ikan budu  goreng bersama telur  ni jer...maklumlah ayah saya cuma kerja kampung....emak pula hanya suri rumah, kami lima beradik perlu terima seadanya apa yang dihidangkan.. tak boleh nak ngada2.......ok berbalik kepada cerita ikan budu goreng bersama te;ur ni adalah disebabkan saya telah membeli 2 ekor ikan budu ni semasa pergi ke Pasar TM....niat tu bila hujan turun mencurah2 baru nak goreng ikan ni...kalau time panas tak best makan ikan budu nih....akhirnya hari yang  ditunggu pun tiba.....hujan turun mencurah2 sejak dari pagi lagi....so saya goreng ikan budu  ni tuk makan tengah hari... aromanya memang mengancam......bila makan dengan nasi panas2 memang sedap sungguh...makan sampai bertambah2 youuu....ok  la saya share sini cara nak goreng  ikan budu bersama telur versi MamaMia...



 IKAN BUDU GORENG BERSAMA TELUR
Oleh:MamaMia Kitchen



 Bahan2:
1 ekor ikan budu dicuci bersih dan digoreng hingga masak.Ambil isinya sahaja.
2 biji telur -kalau guna telur itik lagi sedap
4 ulas bawang merah*
1 inci halia*
Sedikit lada hitam*
1sdm cili kering kisar
*Bahan yang bertanda * ditumbuk halus

Cara memasak:


Ni la rupa ikan budu  tu...bagi pembaca yang tak pernah tengok ikan budu..
Cuci ikan sehingga bersih dan toskan

Panaskan minyak dan goreng ikan budu sehingga masak.Minyak akan menjadi cepat hitam kerana kandungan garam yang tinggi...

Hiris nipis bawang merah dan halia supaya senang bila tumbuk nanti..

Tumbuk bawang merah,halia dan lada hitam hingga hancur

Masukkan bahan tumbuk ke dalam mangkuk,dikuti dengan isi ikan budu,cili kering dan pecahkan telur.Gaul hingga sebati sebelum  digoreng.

Sangat sedap dinikmati dengan nasi panas....tak perlu lauk lain dahh...




Jom Try Buat...
Post a Comment