Sunday, 13 December 2015

GETUK UBI

Bila kakak saya yang tinggal kat Penang dok tayang Getuk Ubi ni dalam WA membuatkan saya teringin nak buat jugak.Sebenarnya masa kakak saya balik kampung baru2 ni ayah telah bekalkan ubi kayu kepadanya...tidak ketinggalan saya jugak turut punggah ubi kayu ni ketika hendak balik ke TM.Bila sampai kat rumah jer terus saya godek2 buat Kuih Bingka Ala Nyonya yang sangat sedap hasil air tangan CMG tu..lihat SINI jadi masih ada lagi ubi kayu yang berbaki kat dalam fridge tu....petua nak simpan ubi kayu bagi tahan lama ialah kupas ubi kayu,cuci bersih kemudian masukkan dalam beg plastik dan simpan dalam fridge..tahan sampai dua minggu lebih....sebab kalau kita biarkan lama2 kat luar nanti ubi tu masuk angin... dah tentu jadi makanan cik tong.... kikiki... ok berbalik cite pasal getuk ubi ni maka dengan gigihnya petang tu jugak saya masuk dapur...sebab semua bahan2 dah ada tinggal rajin n malas jer...sebab angin tengah rajin maka dapatlah makan getuk ubi untuk minum petang.... makan panas2 time cuaca redup ni memang kena sangatlah......kat Kelantan ni nak cari orang jual getuk ubi payah skit....kalau goreng pisang,ubi dan kerepok lekor tu memang berlambak ler...nak buatnya  pun senang sangat...resipinya saya main agak2 jer...tapi saya letak banyak skit kelapa parut yang muda...supaya terasa lemak manis getuk ubi tu....oklah saya share resipi kat sini bagi pembaca  yang berminat nak buat getuk ubi ni...



GETUK UBI
Oleh:MamaMia Kitchen




Bahan-bahan:
500 gm ubi kayu-rebus bersama sedikit garam hingga empuk
1 1/2 cawan kelapa parut ambil putih sahaja
1/2 cawan gula pasir-boleh tambah jika suka manis
Secubit garam 

Bancuhan tepung lihat SINI ....walaupun bancuhan untuk menggoreng roti tapi sesuai jugak untuk menggoreng getuk ubi ni...rasanya yang rangup krup..krak..krup..krak giteww bila makan time panas2..


Cara membuatnya:

Tumbuk ubi rebus tadi hingga hancur..kemudian gaulkan dengan kepala parut,gula dan garam.Gaul biar sebati.Rasakan manis dan masinnya.Jika mau manis tambah gula lagi...tapi jangan terlampau manis yer...
Bulat-bulatkan sebesar bola ping pong hingga selesai semuanya..
Masukkan ke dalam bancuhan tepung gorengan
Goreng dalam minyak yg sederhana panas...balik-balikkan hingga warnanya kuning keemasan
Siap sudah...
Pekena ngan teh o...ngam sangat...




Jom Try Buat


Nota:
Jika tidak habis...boleh simpan kat  freezer..begitu juga bancuhan tepung..bila hendak makan keluarkan dari  freezer dan biarkan pada suhu bilik baru goreng...
Post a Comment