Saturday 12 December 2015

AYAM PANGGANG HALIA

Seperti yang telah saya janjikan dalam entry Nasi Bukhari ,saya akan sertakan resipi Ayam Panggang Halia yang sangat sedap dimakan bersama dengan Nasi Bukhari... Resipi ini saya ambil juga dari blog Kak Ummi Home Sweet Home...bila beliau kata sedap..maka sayapun kena cubalah...memang betul pun enak sangat...anak2 saya tak cukup makan ngan nasi siap ratah lagiii...hubby pon duk puji sedap...menurut Kak Ummi resipi ini asalnya adalah air tangan Chef Hanieliza yang tersohor tu...ermmm patutlah sedap...bak kata Kak Ummi ayam ni memang sedap ...memang berbaloi...bahan senang,cara nak buat pun senang...lalu ke tekak tip top!!!! alahai...menurutnya lagi cara masak tu beliau buat cara express..sebab nak cepat...saya pun ikut cara Kak Ummi sebab menjimatkan masa....apapun terima kasih pada Chef Hanieliza dan Kak Ummi kerana telah berkongsi resipi yang sedap ni...pas ni memang masuk menu list untuk lauk pauk kat umah ni le.....jom lihat resipi kat bawah ni...


AYAM BAKAR/PANGGANG HALIA
Sumber:Chef Hanieliza @Majalah SAJI (Feb 2012) 
Dirujuk:Ummi@ Home Sweet Home
Olahan rasa:MamaMia Kitchen



Bahan utama:
1 ekor ayam (saiz sederhana)
1 sdb kicap cair-saya guna kicap manis cap Kipas Udang
1 sk gula
1 sdb minyak masak
garam secukup rasa
serbuk perasa-saya tambah


Bahan kisar;
4 inci halia
3 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah-(*akak letak 5 ulas)-saya follow KU jugak
1 sdb lada hitam (*akak letak 2sk yang dikisar)
1 sk serbuk kunyit (*akak guna 2cm kunyit hidup)-saya juga
3 tangkai cili merah


Cara memasak:

1.Ayam dipotong 4 dan dibersihkan.Toskan.Saya guna 1 ekor ayam dipotong 12.
2.Gaulkan kesemua bahan kisar pada bahan utama,perapkan ayam selama beberapa jam.Saya perap selama 2 jam.
3.Kemudian susun ayam dalam loyang pembakar yang telah disapu minyak masak.Saya alas dengan aluminium foil.(*akak tumis sekejap lebihan bahan perap dan masukkan ayam,masak hingga kuah agak pekat...kes nak cepat)...saya jugak ikut cara KU.
4.Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 200C selama 30 minit atau sehingga kelihatan garing.(*akak guna api atas bawah selepas 15 minit pertama dan sambung bakar).
5.Hidangkan bersama salad dan timun.Saya makan bersama Nasi Bukhari.. 

 Perap ayam bersama bahan kisar selama 2 jam

 Selepas ditumis bahan2 kisar bersama ayam hingga kuah agak pekat..baru susun dalam dulang pembakar

 Saya bakar selama 1 jam sambil dibalik2kan dan guna api atas bawah...

 Gandingkan bersama Nasi Bukhari n the gang....





Jom Try Buat....

No comments: