Monday, 26 October 2015

RENDANG AYAM SIMPLE

Salam semua...
Rendang Ayam Simple ni saya buat bersama2 dengan Pulut Kuning baru-baru ini, cuma tak sempat nak jadikan entry sebab bizi skit sehari dua ni.Ari ni baru rasa lega skit ,so bolehlah kongsi resipi dengan anda semua.Lama jugak tak buat rendang ni...selalunya masak untuk hari istimewa jer cam hari raya...tapi raya baru ni pun tak sempat nak merendang gak....Untuk kali ni saya buat dua ekor ayam untuk dimakan bersama pulut kuning.Saya sengaja buat rendang berkuah skit sebab nak cicah dengan pulut baru ngamkannn.Saya tak menggunakan resipi yang khusus...apa yang terlintas dalam kepala dan ada kat dapur tu jer la bahan yang saya guna ....walaupun resipi main bantai jer...tapi hasilnya power ahhh...jom semak resipinya.....


RENDANG AYAM SIMPLE
Oleh:MamaMia Kitchen



Bahan-bahan:

2 ekor ayam dipotong kecil
1 liter santan
15 ulas bawang merah*-kisar halus
4 ulas bawang putih*
3 batang serai*
1 inci halia*
1 inci lengkuas*
2 inci kunyit hidup*
2 sdm biji ketumbar*
1 sdm jintan putih*
1 sdm jintan manis*
3 senduk cili kering yang dikisar
2 keping gula melaka
2 keping asam gelugor
4 helai daun kunyit dihiris halus
5 sdm kerisik
Garam,gula dan serbuk perasa secukupnya


Cara-cara:


Tumis bahan yang dikisar serta cili kering hingga wangi.

Masukkan ayam dan kacau hingga sebati dan.
 
Apabila ayam sudah kecut masukkan santan.

Masukkan kerisik,asam gelugor,gula melaka,gula pasir,garam, serbuk perasa dan gaul sebati.

Seterusnya masukkan daun kunyit
Sesuaikan rasa.Tutup api.Jika tidak mahu rendang agak berkuah, bolehlah masak sehingga rendang agak kering sedikit.

Siapppp...

Jom pekena rendang ayam ngan pulut kuning seround....




Jom Try Buat...

Post a Comment