Sunday, 4 October 2015

LONTONG YANG PALING SEDAP

Dah lama benar  teringin nak makan lontong nih... hihihi cam orang mengidam pulak......memula tu ingat nak buat hidangan pagi raya Aidilfitri lepas..tapi tak terbuat jugak...pastu hajat nak buat pagi raya Aidiladha pun tak terbuat jugak...maklumlah lontong ni kat kelate bukannya glamer sangat......mesti nak makan nasik jugak...tapi tekak saya ni lain skit... saya suka makan makanan yang bukan berasal dari kelate...cam Laksa Johor,Soto,Bakso,Laksa Sarawak...dan banyak lagi ler...akhirnya saya nekad nak buat jugak lontong ni untuk sarapan kami sekeluarga walaupun hubby agak kureng skit tapi semua anak2 saya boleh dikatakan menyukai apa yang saya masak.... malam Jumaat tu saya  siap rebus 3 bungkus nasi himpit jenama Adabi dalam periuk Noxxa selama 25 minit..memang menjimatkan sungguh.Biasa lontong yang saya pernah makan cuma diletakkan udang saja...tapi kali ni saya tambah ayam pulak nak bagi banyak lauk skit...barulah syok makan yer dak...bahan2 lain tu macam biasalah letak sayur,tauhu dan suhun....nak letak tempe tapi frust sangat....habis satu Pasar Besar Tanah Merah saya cari tempe tapi hampa........tak kiralah nak buat jugak walaupun tak de tempe.........lepas jer siap masak terus saya pekena sepinggan...ermmm baru puas hati hehehe...sambil bersiap2 nk ke sekolah sebab  pada pagi Jumaat tu giliran saya bertugas menyediakan minum pagi pelajar kerana ada Kem PT3 untuk pelajar tingkatan 3....so tinggalkan anak2 pada hubby...kebetulan MIL  datang kerumah secara mengejut kerana menghantar barang kepunyaan adik ipar.... so rezeki merekalah dapat merasa lontong yang saya buat tu....bila saya balik,.anak perempuan saya cakap.... nenek makan lontong yang mama buat.... tengok kat dalam periuk tinggal skit jer lagi, nasib baik cukup....... kalau cakap awal2 nak datang boleh saya masak lebih skit....hubby yang tak berapa suka pun cakap sedap lontong yang saya buat nih.....kepada orang Johor saya mintak maaf le jika resipi saya ni tak pure cam org Johor buat nooo....yang penting sedap pada tekak kita kan...................oklah pada pembaca yang nak mencuba resipi lontong ni resipi kat bawah yerr...


LONTONG YANG PALING SEDAP
Oleh:Mamamia Kitchen


Bahan2: (untuk 6-8 orang makan)

1/4 ekor ayam-dipotong kecil
Udang segar secukupnya-dibuang kulit tinggal ekor sahaja
 5 cawan santan-boleh tambah jika mahu kuah lebih
1/2 labu bawang besar*
4 ulas bawang merah*
1 inci halia*
1 inci kunyit hidup*
1 ulas bawang putih*
1-2 biji cili merah*
bahan yang bertanda* dikisar halus
2 ketul tauhu dipotong dadu
1/2 batang karot-dipotong memanjang
5-7 batang kacang panjang-dipotong
4-5 helai daun kobis-potong kecil
1/2 ketul bunga kobis-potong kecil
1 kiub pati ayam
Sedikit suhun
Garam,gula secukup rasa

Bahan sampingan:
Sambal tumis ikan bilis
Telur rebus


Cara2:



Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga wangi.

Kemudian masukkan ayam dan kacau sebati.

Agak2 ayam dah masak sedikit masukkan udang dan kacau lagi.

Kemudian masukkan santan,kiub pati ayam,garam dan gula secukup rasa..
ni sayur yang saya telah potong kecil...

Bila ayam telah masak/lembut barulah dimasukkan sayur

Diikuti dengan tauhu

Akhir sekali masukkan suhun....biarkan mendidih...sesuaikan rasa dan tutup api

jom makan lontong...

Enak dimakan dengan sambal tumis ikan bilis dan telur rebus...ermmm sedapnya



Jom Try Buat

Post a Comment