Wednesday, 28 October 2015

DAGING GORENG STAIL KELANTAN

Salam semua... stok daging korban masih berbaki lagi kat dalam freezer tu.... saya  dah tak tahu nak masak apa... Kerutuk dah buat,bakso pun dah,singgang pun dah buat...dalca juga sudahh...akhirnya mai idea nak masak yang simple jer untuk makan tengah hari...Daging Goreng Stail Kelantan....pasti mendapat sambutan penghuni dalam rumah ni.Nak masaknya pun senang sangat.Kalau nak sedap lagi goreng daging tu dekat2 nak makan nasi...baru ummphhh...nak masak Daging Goreng Stail Kelantan ni mesti ada dua bahan utama iaitu lada hijau dan bawang besar... sebab gandingan dua bahan ni akan menghasilkan aroma yang sungguh mengguda  semasa menggoreng daging ni....anak2 saya suka ratah cenggitu jer sebab rasa daging yang sangat manis kerana menggunakan daging lembu tempatan yang segar serta menggunakan kunyit hidup....daging goreng ni saya padankan dengan sup sayur campur dan sambal belacan..... memang ngam sungguh....kalau pembaca diluar sana ingin mencubanya saya sertakan resipi dibawah ni....


DAGING GORENG STAIL KELANTAN
Oleh:MamaMia Kitchen


Bahan-bahan:

1 kg daging lembu tempatan -potong nipis dan gaul dengan garam kunyit
2 sdt garam*
1 inci kunyit hidup* tumbuk halus, lumur pada daging
1/2 labu bawang besar dipotong bulat
2 biji lada hijau dipotong serong
1/2 biji lada benggala-saya tambah nak kasi cantik
1 sdt serbuk perasa



Cara-cara:

Perap daging yang telah dilumur garam kunyit selama 1/2 jam.

Dua bahan utama yang wajib ada...lada hijau dan bawang besar.

Masukkan daging ke dalam kuali tanpa minyak dan goreng sehingga air daging keluar dan daging meng,ecut.

Apabila air daging sudah kering masukkan minyak masak.Jangan terlampau banyak..lebih kurang 1/2 cawan jer..gaul sebati

Bila daging dah agak garing sedikit masukkan bawang besar,lada hijau,  kapsikum dan serbuk perasa.

Goreng lagi beberapa minit sehingga bawang,lada dan kapsikum layu...tutup api.
Sedia dihidangkan..

Sedap sangat...serius weiii



Jom Try Buat...
Post a Comment