Wednesday 28 October 2015

BEST EVER BANANA MUFFINS

Dah lama sebenarnya dok berkenan kat Banana Muffins ni bila saya terlihat dalam blog AlongRoz Home Kreation.Terus CnP resipinya,tapi asyik tertangguh jer bila nak buatnya.Apabila Along kata resipi ini adalah kesukaannya yang hampir 10 tahun lamanya disimpan membuatkan saya nekad untuk mencubanya. Tambahan pulak cara membuatnya sangat senang sekali.Kalau anda tak ada mixer pun masih lagi boleh buat sebab ianya tidak menggunakan alat tersebut....menurut Along, resipi ni menghasilkan 1 dozen muffin...maka saya gandakan resipinya memandangkan penghuni dalam rumah saya ni memang suka sangat makan muffin. Maka dapatlah  dalam 38 biji.......Hasilnya memang sangat puas hati...rasanya yang lembut,lembab dan gebu sekali,manisnya pun sedang elok...nak2 makan time lepas kuar oven...2 biji sekali ngap...meh tengok resipi bagi penggemar muffin nih..



BEST EVER BANANA MUFFINS
Sumber:AlongRoz@HomeKreation
Olahan semula:MamaMia Kitchen


Bilangan:1dozen

Bahan-bahan:

170gm pisang masak ranum dilecek-lebih kurang 3 biji pisang-saya guna pisang berangan
3/4 cawan gula-saya gantikan dengan gula perang
1 biji telur dipukul sedikit
1/3 cawan mentega dicairkan-saya guna minyak jagung
1 sdt baking powder*
1 sdt bic soda*
1/2 sdt garam*
1 1/2 cawan tepung gandum*(diayak)
Cip coklat secukupnya-optional





Cara-cara:

Lecek pisang hingga hancur-saya guna garfu jer.
Masukkan gula perang dan gaul hingga sebati.
Masukkan telur yang telah dipukul sedikit dan gaul sebati
Diikuti dengan minyak jagung juga digaul sebati.
Akhir sekali masukkan campuran tepung dan gaul hingga rata.
Adunan yang telah digaul sebati.
Sudukan ke dalam acuan 3/4penuh .Taburkan sedikit cip coklat diatasnya.
Bakar pada suhu 180C selama 20-25 minit sehingga masak.
tadaaa... sesuai dihidangkan sebagai minum petang
sunggup lembut,moist dan gebuuu...




Jom Try Buat...

No comments: