Wednesday, 16 September 2015

KEMBUNG BAKAR CICAH AIR ASAM SEDAP GILERR

Assalamualaikum wbt....
Entry tertunggak sebenarnya nih....tapi tak pe la erkkk....kembung bakar cicah air asam ni saya buat hampir tiga minggu lepas.....sedapnya tak terkira weiii...alkisahnya masa free kat sekolah tu saya duk intai2 resipi kat KongsiResepi...lalu berkenan la dengan resipi ikan bakar cicah air asam ni...masa tu jugak dok terbayang2 nikmatnya jika pekena ngan nasik panas2....so balik sekolah terus singgah cari bahan2nyer lah....kebetulan dalam fridge dah ada stok ikan kembung ....sampai jer kat umah lepas membersihkan diri terus ke dapur ...pung pang..pung pang...siap jugak akhirnya...saya bakar ikan ni dalam pemanggang ajaib...memang jimat masa...sambil tunggu ikan masak saya proses plak air asamnya... dan  goreng kailan ikan masin sebagai lauk tambahan...berselera sungguh kami makan anak beranak ...tak cukup ngan nasi..saya ratah cenggitu jer....sampai berpeluh2 tapi berbaloi you...resipi air asam ni adalah ikut citarasa saya....memang power gitu
jika anda berminat jom semak resipinya:


KEMBUNG BAKAR CICAH AIR ASAM
Oleh:MamaMia Kitchen


Bahan-bahan:
4 ekor ikan kembung segar

Air asam:
2 biji cili merah*
5 biji cili padi*
1/2 labu bawang besar*
1/2 biji tomato*
Asam jawa sebesar penumbuk- bancuh bersama 1 cawan air masak,tapis dan ambil airnya*

Belacan sebesar ibu jari dibakar*
1/2 biji tomato-potong dadu
1/2 labu bawang besar-potong dadu
1 biji limau nipis-ambil jusnya
Garam,gula secukup rasa

Kisar bahan yang bertanda * hingga halus.
Masukkan ke dalam mangkuk serta masukkan tomato dan bawang besar yang telah dipotong dadu.
Masukkan jus limau nipis,garam dan gula.Sesuaikan rasanya.Siap


guna pemanggang ajaib sangat menjimatkan masa...


separuh air asam saya curahkan ke atas ikan....






Jom Try Buat....
Post a Comment