Tuesday, 22 September 2015

KARI KEPALA IKAN MERAH


Kari kepala ikan salah satu  lauk kegemaran saya....pantang jumpa ikan segar pasti saya beli untuk masak kari...walaupun hubby dan anak2 lebih suka makan bahagian isi.Kepala ikan merah ni saya beli di tepi jalan jer dalam perjalanan selepas menghadiri satu majlis kahwin....bila saya tanyakan pada si penjual ikan mana dapat ikan yang segar2 semua ni..dia cakap ambik kat nelayan Pantai Sabak... patut le segar2 semuanya  selain beli ikan merah, saya juga beli sotong yang dikatakan oleh penjual ni kebanyakannya bertelur....ermmm menarik tu kalau rebus camtu pun dah sedap kalau sotong yang bertelur nih...... so petang tu jugak saya masak kari ni untuk dinner nanti....ada kengkawan saya tanya camna nak kasi sedap bila masak kari ikan...saya cakap kalau tak letak halba campur memang tak berapa nak kaw...yang lain2 tu macam biasa la....saya ni kalau makan nasi dengan kari kepala ikan...nasi amik sikit jer..sebab nak meratah keenakan isi ikan terutamanya isi kat bahagian pipi ikan sedappp sangat....sedar2 dah berlonggok tulang ikan kat dalam pinggan ...kikiki....ok jom semak resipinya




KARI KEPALA IKAN MERAH
Oleh:MamaMia Kitchen

Bahan-bahan:

Ikan merah (bahagian kepala)
4 ulas bawang merah-mayang
3 ulas bawang putih-mayang
1 inci halia-mayang
4 sdm serbuk kari ikan
4 cawan santan-boleh tambah lebih
1 sdt halba campur
1 tangkai daun kari
2 biji cili merah
2 biji tomato-potong baji
Sedikit air asam jawa
Gula dan garam secukup rasa


Cara-cara:

Bersihkan kepala ikan dan toskan

Sediakan bahan2 yang diperlukan

Panaskan minyak..tumis bawang putih,bawang merah,halia,halba campur dan daun kari hingga naik baunya.


 Bila bawang dah garing masukkan rempah kari ikan yang dibancuh dengan sedikit air.

 Masak hingga garing rempah kari sambil dimasukkan air asam jawa,garam dan gula.

Kemudian bila rempah dah betul2 masak masukkan kepala ikan.

Biarkan rempah tadi menyaluti keseluruhan kepala ikan...abaikan periuk yang comot tu sebab saya tersilap guna periuk kecil..seeloknya gunakan periuk yang besar supaya ikan tu tak patah.

Seterusnya masukkan santan.Kacau biar sebati.

Masukkan cili merah dan tomato, biarkan mendidih...sesuaikan rasanya dan tutup api.Jangan masak terlalu lama nanti isi ikan akan hancur.

sedia untuk di ngappp....





Jom Try Buat....


Post a Comment