Monday, 21 September 2015

BUBUR JAGUNG GULA HANGUS




Dah lama teringin nak cuba buat Bubur Jagung Gula Hangus ni bila terlihat dalam blog zulfadreamland ...tapi asyik tertangguh jer...nak tau jugak beza antara bubur jagung biasa dengan bubur yang guna gula hangus nih.Akhirnya berjaya jugak buat selepas borong jagung mutiara kat Cameron aritu...dah puas makan jagung rebus kita try la pulak wat bubur.Ermm memang ada kelainan bubur ni sebab rasa cam pahit2 skit...kalau nak kelainan tu bolehlah cuba tapi anak2 saya tak berapa suka...diorang lebih suka bubur jagung yang guna nise berbanding gula hangus ni, diorang ceduk isi jer kuahnya tak amik...tapi saya ok jer... memang suka sangat nak try resipi yang lain dari yang lain....pastu sekadar nak rasa..kan kalau tak cuba, tak tahu camna rasa erkk...saya cuma buat 3 tongkol jer untuk percubaan...tapi habis jugak akhirnya....saya ler yang tukang perabihnya kikiki...kalau pembaca diluar sana nak try  camna rasa gula hangus bila dibuat bubur ni resipi kat bawah yer....citarasa orang tak sama kan..sebab sedap itu subjektif ....




BUBUR JAGUNG GULA HANGUS
Sumber:zulfadreamland.blogspot
Olahan semula:MamaMia Kitchen

Bahan-bahan:

1 cawan gula -dihanguskan sehingga warna perang gelap tapi bukan hangit.Masukkan 1 cawan air mendidih perlahan2.Gunakan senduk kayu untuk kacau gula hingga cair.
5 tongkol jagung-saya guna 3 jer (hiris nipis)
5 cawan santan-guna 3 cawan jer
1/2 cawan sagu dibasuh dan toskan- saya letak 2 sdm
1 helai daun pandan dicarik dan simpul
Sedikit garam

Cara2:
Satukan semua bahan.Masak hingga mendidih.Kacau selalu agar santan tak pecah minyak.Rasa manisnya.Jika kurang manis boleh tambah gula secukup rasa.


 
jagung mutiara yang saya borong kat Cameron






Jom Try Buat...
Post a Comment