Monday 24 August 2015

MASAK LEMAK CILI API PUCUK PAKU


Hari minggu baru2 ni sewaktu pergi ke pasar untuk membeli lauk pauk saya melihat banyak pucuk paku yang sangat segar.Terus terfikir untuk masak lemak cili api, pasti kaw...digandingkan pulak dengan ikan masin goreng serta ulam-ulaman yang lain memang membuka selera tuk makan tengahari nanti.So saya rembatlah 2 ikat pucuk paku ni.Sebab dah agak lama tak pekena masak lemak cili api ni makan sampai bertambah2 ler....terima kasih la pada tuan empunya resipi ni iaitu norhayatisaad71.blogspot..resipi asal menggunakan pucuk ubi.. kali ni saya pula gantikan dengan pucuk paku pulak .....sebelum ni saya dah cuba masak menggunakan pucuk ubi, bagi saya kedua-duanya sangat sedap ............jom semak resipinya

MASAK LEMAK CILI API PUCUK PAKU
Sumber:norhayatisaad71.blogspot
Olahan rasa:MamaMia Kitchen

Bahan-bahan;
1 ikat pucuk paku-dicuci dan dipotong kecil
Segenggam ikan bilis-cuci dan perah sedikit
2 cawan santan-boleh tambah kalau mahu kuah lebih
5 biji cili api-saya gantikan dengan  2 biji cili merah supaya tidak terlalu pedas
3 ulas bawang merah
1 inci kunyit hidup
1 batang serai dititik-saya tambah
1 keping asam gelugor-saya tambah
Garam,gula secukup rasa

Cara2:
1. Tumbuk cili api,kunyit dan bawang merah secara kasar.
2.Ikan bilis juga ditumbuk kasar.
3.Satukan pucuk paku dengan bahan yang ditumbuk,santan,garam,gula serta asam keping.
4.Masak hingga mendidih,sesuaikan rasa.Tutup api.

Makan dengan nasi panas2...tambah pulak ada sambal belacan dan ulam-ulaman...sampai berpeluh2 youuu...

Nota:
Jika menggunakan pucuk ubi kayu perlu dicelur terlebih dahulu sebelum dicampurkan dengan bahan tumbuk.


Jom Try Buat...

No comments: