Tuesday, 25 August 2015

KUIH CARA MANIS


Buat Kuih Cara Manis  tuk bekpes ni sebab nak try acuan baru yang bentuk munge2 nihh...sebenarnya acuan ni hampir 3 bulan dok terperap kat dalam kabinet,bila ngemas barang2 tu baru jumpa benda alah ni elok jer dok dalam bungkusan plastik.Saya dah lama berkenan dengan acuan bentuk munge nih...bila tengok banyak blogger yang guna acuan ni tuk buat kuih cara, hati dah tak sabar nak dapatkannya jugak.Kebetulan kami sekeluarga pegi jenjalan kat Pekan Rantau Panjang...tak tau nak beli ape sebab tak plan pun sebenarnya nak pegi sana.Last2 saya rembat acuan ni dan satu lagi acuan tuk buat kuih bahalu kemboja/akok... sebelum ni saya penah buat kuih cara ni tapi guna acuan yang bentuk cam kuih bahulu...resipinya pun dah lupa.Kali ni saya menggunakan resipi daripada yani@myr sebab ramai blogger dok puji sedap...so kena try  la kan.Ermmm patutlah dapat pujian ramai sebab memang sedap betoii....saya buat setengah adunan daripada resipi asal..dapatlah 27 biji....cukup tuk kami anak beranak bekpes....terima kasih pada yani@myr semoga mendapat pahala yang berganda atas perkongsian ilmu yang sangat bermanfaat ni...bagi pembaca yang ingin mencuba resipinya seperti di bawah.....



KUIH CARA MANIS
Sumber:yani@myr
Olahan rasa:MamaMia Kitchen


Bahan2:

2 cawan tepung gandum-1 cawan
3 cawan santan-1 cawan
2 biji telur-1 biji
3 helai daun pandan-blend bersama santan-1/2 cawan air pandan
Secubit garam
Sedikit pewarna epal hijau-saya tambah
Gula pasir secukupnya


Cara2:
1.Campurkan kesemua bahan kecuali gula.Gaul sebati.
2.Panaskan acuan,sapukan minyak dan tuang adunan.Masukkan gula dan tutup.
3.Biarkan 2-3 minit.Angkat.


guna api kecik sekali supaya tidak hangus bhg luarnya...

carilah penutup yang ngam dgn acuan tu..saya guna penutup vision...ngammm sangattt

taraaa....dah siap




Nota:
Saya campurkan semua bahan ke dalam adunan dan blend sampai halus..senang keje
Guna daun pandan untuk sapukan minyak pada acuan.




Jom Try Buat


Post a Comment