Tuesday, 2 June 2015

ROTI SARANG LEBAH


Sebenarnya Roti Sarang Lebah (RSL) ni dah lama menjadi viral kat fb dan blog masakan...cuma saya saja yang tak de keinginan untuk mencubanya....walaupun ramai yang dok cakap RSL ni sedap,gebus dan lembut cam cotton tapi entah kenapa hati saya  tak berminat untuk membuatnya... sehinggalah baru-baru ni ada kawan kat sekolah bawak jual RSL ni...so sayapun teringin untuk membelinya...tapi hampa sebab dah habisss.....terkilan sebab tak dapat merasa RSL hasil air tangan kawan saya tu...maka mood untuk meroti ni tiba-tiba jer mai...balik dari sekolah terus singgah di kedai bakeri untuk mendapatkan bahan2nya...maka terhasillah RSL yang memang sangat sedap ni...diulangi memang sedapp.....bila makan time panas2 lagi lah sedapnya...sampaikan hubby n anak2 tak habis2 dok puji keenakan RSL ni....kebetulan hari tu..ada dua orang tukang kayu yang kami upah untuk membaiki pintu utama rumah  yang rosak akibat bah air kuning tahun lepas..saya hidangkan untuk mereka berdua...siap makan mereka  tanya, beli kat mana roti yang sangat sedap nih...hubby cakap home made..terkejut mereka! dan siap lagi cakap boleh buat berniaga ni...hihihihi....kalau nak meniaga tu tak la kot...buat untuk family jer laa...lepas ni tak perlu beli lagi dah.......resipi RSL ni saya ambil dari blog Azie Kitchen...terima kasih pada Kak Azie atas perkongsian resipi RSL yang sangat sedap ni.....jom lihat resipinya..


ROTI SARANG LEBAH
Sumber:Azie Kitchen
Olahan:MamaMia Kitchen


Bahan-bahan doh:(saya gandakan adunan ini)

2 cawan tepung roti-boleh guna juga tepung gandum
1/2 sdt dry yis
1/4 sdt garam
1/2 sdt baking powder
1 sdb gula pasir
1/4 cawan plain yogurt-suhu bilik
1/4 cawan minyak jagung
1/2 cawan air suam



Bahan tabur:
Almond flakes
Pumpkin seeds
Bijan hitam-saya tambah
Ceri merah dan hijau-saya tambah
Butterscotch



Bahan sapuan:
1 biji kuning telur + pewarna kuning
susu cair
esen vanilla


Cara-cara:

1.Larutkan yis dan gula dalam air suam dan biarkan berbuih.
2.Dalam mangkuk adunan,satukan garam,tepung roti,baking powder dan kacau sebati.
3.Masukkan campuran yis dan yogurt ke dalam mangkuk adunan dan kacau dengan sudu supaya kurang tahap melekat pada tangan.
4.Uli dengan tangan dan masukkan minyaksedikit demi sedikit sehingga doh tidak melekat di tangan.
5.Uli doh sehingga menjadi  elastik.Lagi lama lagi bagus dan lagi gebus roti kita.
6.Letak di tempat tertutup dan suam, dan biarkan doh naik 2 kali ganda (1 jam).Contoh tempat suam ialah dalam oven atau microwave yang tak di ON.Bila doh naik,tumbuk2kan supaya keluar angin.
7.Sapukan tangan dengan minyak dan ambil doh sebesar buah langsat/buah mata kucing dalam anggaran 20 gm dan susun rapat dalam loyang yang telah disapu minyak.
8.Buat sehingga habis.Memang doh lembik tapi jangan risau.Kalau melekat sapukan tangan dengan minyak.Biarkan doh naik 2 kali ganda.Lumur bahan sapuan.Pastikan bahan sapuan tidak meleleh ke dasar loyang kerana ianya akan membuatkan roti anda melekat dan susah ditanggalkan bila telah masak.
9.Taburkan dengan pumpksin seeds dan almond flakes.Jika suka biarkan doh rehat dan naik 2 kali ganda  sekali lagi (saya tak ikut...lepas letak bahan tabur terus bakar).Sementara menunggu doh naik on kan oven pada suhu 180-200C api atas bawah.
10.10 minit pertama guna api  bawah,5 minit terakhir guna  api atas bawah.
11.Bakar selama 10-15 minit.Keluarkan dari oven dan cepat2 tuangkan butterscotch diatasnya.




SOS BUTTERSCOTCH
Bahan-bahan:
1/2 cawan gula perang
1/2 cawan whipping cream/susu cair
1/2 sk esen vanilla
25 gm butter
Secubit garam

1.Cairkan butter dalam periuk kecil,masukkan gula perang,kacau selalu sehingga gula cair dan berbuih.Tuangkan whipping cream perlahan2 sambil mengacaunya.Masukkan esen vanilla dan bila semuanya sebati padamkan api,tuang dalam bekas tahan panas,sejukkan sedikit dan sedia untuk digunakan sebagai topping.
**Pastikan semua bahan tersedia dekat dengan dapur kerana sos ini cepat hangus kalau ditinggalkan.

**

1.Doh memang lembik,jangan tambah tepung,sapukan tangan dengan minyak masak masa nak bahagi doh kecik2.
2.Tak payah bulat sangat pun,sekadar lebih kurang sebab nanti ia akan bulat dengan sindiri bila naik.
3.Pastikan oven benar2 panas supaya ia lembut bak cotton.
4.Jangan bakar terlalu lama kerana nanti akan keras.
5.Kalau tak habis makan simpan roti dalam air tight container.



satukan garam,tpg roti,baking powder,campuran yis dan yogurt...gaul sebati


uli hingga menjadi doh yang elastik





selepas 1 jam doh akan mengembang 2 kali ganda


bulat2kan doh sebesar biji langsat dan atur dalam loyang yang telah sapu minyak

bila doh  mengembang sapukan bahan sapuan dan taburkan bahan2 tabur...

bakar selama 10-15 minit

tuangkan butterscotch ketika roti panas2




makan time panas2...ermmm gebu gebas gitu



saya gandakan adunan dapatlah 2 bekas..
memang berbaloi buat RSL nih...










Jom Try Buat...
Post a Comment