Friday 5 June 2015

PIZZA SIMPLE




Pada mulanya niat saya ke kedai bakeri untuk membeli tepung roti bagi membuat pizza.Tiba-tiba terpandang pulak base pizza yang ready made...so saya terus berubah fikiran...tak jadilah nak menguli base pizza sendiri....beli lagi senang satu paket tu ada 5 keping reganya RM12.50 kira ok la...hehehehe....akhirnya terhasillah pizza simple ni....senang keje...balik rumah tinggal buat toping jer.....pizza ni saya masak petang hari tuk dijadikan dinner nanti....tak perlu susah2 nak masak nasi lagi...senang kerja erkkk...toping ni saya masak ikut gerak hati jer....tak de rujuk mana2 sumber...cuma berdasarkan pemerhatian saya semasa menikmati pizza kat PH... petang tu saya buat 3 biji pizza...malamnya dan licin sebab basenya lembut gak cam yang saya penah buat sebelum nih....bebudak ni kalau dapat makan pizza memang.....makan sampai tak hengat dunia.....huhuhuhu...kalau kat PH ni  kira kopak gak le poket nak membayarnya....buat sendiri ni lagi jimat weiii.....jom layan resipi kat bawah ni...


PIZZA SIMPLE
Sumber:MamaMia Kitchen


Bahan-bahan:
3 keping base pizza ready made
2 keping daging ayam kisar (400 gm)
10 batang sosej ayam- potong nipis
1 tin cendawan butang-hiris
Beberapa keping nenas dalam tin -potong memanjang
Lada benggala  -potong memanjang
1 labu bawang besar-potong dadu
1 sdb Oregano flakes
Garam,gula secukup rasa
Sos cili dan tomato secukupnya
Keju mozarella


Cara-cara;
1.Panaskan sedikit minyak,tumis bawang besar hingga layu.
2.Masukkan daging ayam kisar dan kacau seketika hingga ayam betul2 masak.
3.Masukkan sosej, cendawan butang dan lada benggala.Kacau sebentar.
4.Masukkan oregano flakes, nenas,garam dan gula secukupnya.Sesuaikan rasa dan bolehlah ditutup apinya.



base pizza yang ready made



bahan-bahan yang perlu ada nak wat pizza simple nih..

toping yang siap dimasak

 ,letakkan 2 sudu  besar sos tomato dan 2 sdb sos cili...ratakan ngan belakang susu



sapu minyak pada dulang supaya pizza tak melekat

letak topping


akhir sekali taburkan keju mozarella

bakar selama 15- 20 minit pada suhu 220C

hidangkan panas2

jemput tengok ye....tak nak try kerr....


Jom Try buat...

No comments: