Tuesday, 2 June 2015

NASI LEMAK PANDAN vs SAMBAL KERANG


Sesekali kalau buat kelainan bila masak nasi lemak ni ok gak.Asyik kaler putih jer....so kali ni saya buat kaler hijau pulak.Mula2 tu anak2 saya terkejut gak...selalu mama buat nasi kaler biru..nape ari ari ni kaler hijau plak....hihihihi....ermmm yang biru tu nasi kerabu nak oiii yang ni nasi lemak..cuma mama buat kaler hijau ari ni.......Semasa BW saya tengok ramai jugak blogger masakan buat nasi lemak pandan ni...terdetik di hati saya untuk  mencubanya....sebenarnya tak de la beza sangat ngan nasi lemak putih tu...cuma yang ni kita kena blender daun pandan supaya nasinya jadi kaler hijau....nampak menarik gituu... dan aroma daun pandan ni memang buat kita tak sabar nak menikmatinya.......nasi lemak pandan ni saya padankan dengan sambal kerang dan ayam goreng berempah...ermmm terangkat youuu....jom semak resipi kat bawah ni....




NASI LEMAK PANDAN vs SAMBAL KERANG
Sumber:MamaMia Kitchen


Bahan-bahan:

2 cawan beras-cuci dan toskan
2 cawan air
1/2 cawan santan pekat
3 helai daun pandan dipotong kecila dan kisar bersama 1/2 cawan air-tapis dan ambil airnya
2 ulas bawang merah-hiris
Sedikit mentega untuk menumis
Secubit garam
Sedikit pewarna hijau epal



Cara-cara:
1.Panaskan mentega dalam rice cooker dan tumis bawang merah hingga wangi.

2.Masukkan air,air daun pandan,santan dan pewarna hijau.

3.Biarkan mendidih,masukkan beras dan garam.Kacau rata.

4.Alihkan periuk nasi ke dalam rice cooker dan tanak seperti biasa.





Sambal Kerang

Bahan-bahan:

250 gm isi kerang
1 senduk cili kisar
1 cawan air- atau ikut kepekatan yang dikehendaki
7 ulas bawang merah-kisar
2 ulas bawang putih-kisar
1 keping gula melaka
Asam jawa/asam keping
Garam,gula dan serbuk perasa secukupnya


Cara-cara:

1.Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan cili  hingga wangi dan garing.Masukkan air.

2Apabila mendidih masukkan gula melaka dan gula,kacau sebati supaya sambal berkilat dan bewarna merah cantik.Biarkan sambal mendidih selama 10 minit.

3.Masukkan air asam jawa,garam ,serbuk perasa dan juga kerang.Kacau hingga sebati dan tunggu hingga pecah minyak.Sesuaikan rasa dan kepekatannya.Tutup api.


sambal kerang ni tak perlu terlalu cair atau pekat...yang sedang2 jer..

ngam sangat bila makan dengan nasi lemak pandan nih....


tambah2 bila ada ayam goreng berempah...

ermmmm.....dap.dapnyerr...





Jom Try Buat..
Post a Comment