Monday 1 June 2015

NASI KAROT


Sebenarnya dah lama sangat dok teringin nak makan nasi karot ni..tapi asyik tertangguh jer.......akhirnya minggu lepas barulah saya berkesempatan untuk membuatnya....ermmmm sungguh tak sangka memang sedap sangat....sampaikan anak lelaki saya beberapa kali memuji keenakan nasi karot ni...  sedap rupanya nasi karot ni.....memang berbaloilah masak nasi ni....cuma rasa terkilan kenapalah tak try awal2 resipi ni....apapun better late than never kannnnnn...     pas ni sure kena buat lagiii.... dan lagiii.....resipi nasi karot ni saya ambil dalam blog Potret Kasih yang menurutnya diambil daripada Chef Hanieliza....apapun terima kasih ye  pada kalian berdua atas perkongsian resipi yang sangat sedap ni..izinkan pula saya share resipi di sini ye....



NASI KAROT
Sumber:Potret Kasih/Chef Hanieliza
Olahan rasa:MamaMia Kitchen



Bahan-bahan:

6 cawan beras basmathi-basuh dan toskan (saya guna 3 cawan beras Siam)
2 cawan karot (potong dadu kecil)-saya sagat kasar2
1/2 cawan susu cair
8 cawan air
1 kiub ayam knorr
1 sk gula
Garam


Bahan tumis:

2 sdb rempah kurma-rempah beriani pun ok
5 ulas bawang merah-mayang/tumbuk kasar
3 ulas bawang putih-mayang/tumbuk kasar
2 cm halia-mayang
3 sdb minyak sapi
2 cm kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga
1 tangkai daun ketumbar-mayang (saya tak letak)
1 helai daun pandan -disimpul


Cara-cara:

1.Panaskan minyak sapi dalam periuk rice cooker dan masukkan bahan tumis,bawang,halia yang dimayang dan daun pandan.

2.Bila dah wangi masukkan rempah kurma.Biarkan naik minyak.

3.Masukkan air,garam,gula,kiub pati ayam dan susu cair.Biarkan mendidih.
4.Masukkan beras,carot dan daun ketumbar.

5.Alihkan periuk ke dalam Rice Cooker dan biarkan masak seperti nasi biasa.

6.Hidangkan dengan ayam bakar,sup dan salad sayur.Saya hidang dengan ayam goreng berempah,dalca daging dan acar mentah.


bawang merah n putih  perlu dimayang,karot disagat kasar
tumis bwg merah,bwg putih,halia,rempah 4 sekawan dan daun pandan

masukkan air,garam,gula,kiub knor n susu cair dan biarkan mendidih

masukkan beras dan karot

taraaa...dah siap

saya gandingkan bersama ayam goreng berempah dan dalca daging

tak nak cuba kerrr....




Nota:
Saya cuma buat separuh daripada resipi diatas.So pandai2lah menadjust bahan2 nye yerr...




Jom Try Buat

No comments: