Wednesday 3 June 2015

MUSHROOM SOUP


Dah lama sebenarnya saya teringin nak buat mushroom soup ni...sebab semua anak2 saya sangat sukakan soup ni...kalau pegi Pizza Hut tu kejap jer diaorang hirup, pizza tak sampai lagi soup dah licinnn hehehe....sebelum ni saya dah try buat ...tapi tak menjadi..so semangat nak buat mushroom soup ni hilang camtu jer...seawaktu BW saya berkenan plak ngan mushroom soup dalam blog minami@myr...bila saya amati bahan-bahannya dan juga gambar yang disertakan jugak komen dari pembaca ...ermmm saya rasa saya dah jumpa resipi mushroom soup yang dikatakan hampir2 sama cam kat PH....maka dengan semangat yang berkobar2 sayapun cubalah buat....fuhhhh  memang betul cam komen pembaca.....sedap,lemak berkrim cam kat PH le....bila anak2 saya try diorang suka sangat ....pasai apa pas ni kalau nak makan mushroom suop ni mamanya dah boleh buat..nak buatnya pun senang sangat....oklah terima kasih bebanyak pada tuan punya resipi ni....memang tebaekkk laaa....jom lihat resipinya......





MUSHROOM SOUP
Sumber:minami @myr
Olahan:MamaMia Kitchen


Bahan-bahan:
1 keping dada ayam-saya guna 1/2 keping  ayam kisar jenama Ramly
1500 ml air-boleh tambah ikut kepekatan yang dikehendaki
500 ml susu segar
1 ketul kiub ayam-saya letak 2
1 tin cendawan butang-hiris
1 cawan tepung gandum-dibancuh dengan 1/2 cawan air
Sedikit serbuk lada hitam
Sedikit garam


Cara-cara:
1.Potong ayam kecil2.
2.Masukkan ayam ke dalam periuk dan rebus sehingga masak.
3.Masukkan susu segar dan kiub pati ayam dan masak guna api yang perlahan.
4.Masukkan cendawan butang,kacau seketika.
5.Masukkan bancuhan tepung dan kacau hingga pekat.Tambah perisa,garam dan gaul sebati.
6.Hidangkan bersama roti.




saya makan bersama roti perancis yang disapu garlic spread butter

ermm..yummy







Jom Try Buat...

No comments: