Sunday 19 April 2015

PUDING ROTI versi TEMBIKAI



Jom sejukkan tekak time panas-panas ni ngan Puding Roti versi Tembikai nih....saya dah banyak kali buat puding ni sebab memang mendapat sambutan hangat oleh orang dalam umah ni....tambah-tambah kalau dimakan lepas kuar dari peti ais....ermmmm walla...enak banget..rasa manisnya pun sedang elok.....Resipi ni hasil BW saya ke dapur Amie's Little Kitchen yang menurutnya diambil daripada Puan Naimah Md Ludin...terima kasih pada akak berdua kerana telah berkongsi resipi yang enak dan cantik ni....jom semak resipi di bawah ni....



PUDING ROTI versi TEMBIKAI

Sumber:Amie's Little Kitchen,Naimah Md Ludin
Olahan rasa:mamamiasanasini.blogspot


Bahan-bahan:

1 tin susu cair
1 cawan gula
1/2 cawan susu pekat
1 sdt esen vanilla
4 keping roti Gardenia
1 biji telur
1 sdb butter
5 cawan air-saya tambah lagi 1 cawan
1 paket agar2 tali 20 gm-saya guna 25 gm
Sedikit perwana hijau dan merah
1/2 sdk biji selasih-boleh digantikan dengan bijan hitam atau cincau yang dicincang halus


Cara-cara;

1.Masak agar-agar dengan 5 cawan air dan 1 cawan gula sampai mendidih dan agar-agar hancur.
2.Blend roti,telur,susu cair,susu pekat,esen vanilla dan butter.Campurkan bahan ini ke dalam agar-agar yang mendidih,kacau sebentar dalam 3 minit,tutup api.
3.Bahagikan kepada 3 bekas dan 2 bekas dimasukkan pewarna merah dan hijau.1 bekas lagi biarkan tanpa pewarna.
4.Masukkan adunan merah dalam acuan dan taburkan biji selasih.
5.Sejukkan adunan merah dan kemudian tuan perlahan adunan tanpa warna.
6.Akhir sekali tuan adunan warna hijau perlahan-lahan bila lapisan putih dah keras.
7.Sejukkan dalam peti ais.

kalau nak cantik guna acuan bentuk 3 segi...saya tak de bentuk tu so guna bekas nih jer la...







Nota: Saya letakkan adunan hijau dahulu dikuti adunan tanpa warna dan akhir sekali adunan warna merah...lebihkan sedikit adunan warna merah.



Jom Try Buat....

No comments: