Thursday, 16 April 2015

POTATO WEDGES


Ketika pergi shoppping barang-barang dapur kat supermarket hari tu saya sempat rembat seguni kecil ubi kentang memandangkan harganya murah sangat.Dalam fikiran tu dah bermacam-macam resipilah nak masak ngan ubi kentang nih...sekali bila sampai kat umah anak-anak mintak saya buatkan potato wedges bila mereka perasan saya beli banyak ubi kentang ni..untuk tidak menghampakan permintaan mereka saya pun belek2 buku resipi saya ...hah adapun ...masa BW hari tu saya singgah kat blog hanamemories dan berkenan pulak dengan potato wedges ni...terus copy resipi nih...tapi tak pernah buatpun....so elok sangatlah kalau nak cuba kali ni...menurut hana resipi ni diambil dari blog noorsha...mekacih untuk mereka berdua kerana sudi berkongsi resipi ni...izinkan saya panjangkan resipinya kat sini pula ya...





POTATO WEDGES

Sumber:hanamemories,noorsha
Olahan rasa:mamamiasanasini.blogspot


Bahan-bahan:

2 biji kentang saiz XL-potong berbaji
2sdt serbuk lada hitam berperisa AJISHIO
1sdt serbuk cili
1 biji putih telur-dikocok (saya guna 1 biji telur,takmo membazir)
Tepung gandum secukupnya untuk salut-hana campur ngan tepung goreng ayam Adabi
Garam






Cara-cara:

1.Kentang dibersihkan dengan air suam untuk buang kotoran dikulit.Setelah bersih,potong berbaji.(Kulit kentang tak perlu dibuang).
2.Rebus kentang bersama sedikit garam hingga empuk.Toskan.tunggu hingga agak suam2 sedikit.
3.Satukan serbuk lada hitam dan serbuk cili di dalam plastik.Masukkan kentang tadi dan goncang sehingga kedua2 serbuk tadi bersalut dengan kentang.
4.Kocok putih telur,tak perlu sampai kembang.Masukkan kentang satu demi satu ke dalam telur kemudian salutkan pula dengan tepung sepenuhnya.
5.Goreng dengan api perlahan hingga keemasan.
6.Hidangkan panas2 bersama sos thousand island dan mayonis.



potong baji...kulit tak perlu buang


Nota:

Kentang tak perlu direbus terlalu empuk kerana ia akan menjadi lembik dan mudah patah semasa digaul dengan serbuk lada hitam dan serbuk cili.
Post a Comment