Thursday, 16 April 2015

KEK COKLAT LEMBAB



Dah agak lama saya tidak membaking....tetiba anak perempuan saya beria-ria benar suruh saya buatkan kek coklat ni....memandangkan semua bahan-bahan telah ada maka tak de alasan untuk saya katakan tidak!...maka terhasil sebiji kek coklat ni....sebab dah agak lama tak makan kek coklat air tangan sendiri...kiranya berketul-ketul gak lah masuk dalam mulut tu....apapun nak buat kek coklat ni senang sangat sukatannyapun pakai cawan jer... tak perlu nak susah2 keluarkan penimbang yang tersorok kat dalam kabinet tu....yang saya buat ni versi kukus....moist jer...manisnyapun sedang elok...resipi ni saya ambil dari Majalah Saji...jom semak resipinya untuk mereka yang berminat nak membaking...


KEK COKLAT LEMBAB
Sumber:Majalah Saji
Olahan rasa;mamamiasanasini.blogspot


Bahan-bahan:

1 cawan serbuk koko
1 cawan gula pasir
1 cawan marjerin cair
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
1 1/4 cawan tepung gandum*
1sdt serbuk penaik*
1sdt soda bikarbona*t
3biji telur-dipukul (saya blender)
*ayak bersama


Cara-cara:
 
1.Campurkan serbuk koko,gula pasir,susu cair dan marjerin.
2.Panaskan atas api dan kacau sampai gula hancur (jangan hangus!)
3.Angkat dan sejukkan.
4.Tuang susu pekat ke dalam adunan yang disejukkan tadi dan gaul rata.
5.Masukkan pula telur dan gaul sebati.
6.Masukkan seluruh campuran ke dalam tepung,adun perlahan hingga sebati.
7.Tuangkan ke dalam acuan dan kukus selama 1 jam atau sehingga masak.


Topping: 

 Pilihan 1

300 gm dark chocolate compund
1 sdt esen vanila
150ml susu segar
sedikit butter

Semua bahan di atas dimasak atas api kecil @ guna double boiler hingga rata dan berkilat.Sejukkan sebelum dihias atas kek.

Pilihan 2
Coklat masakan
Sedikit mentega
Whipping cream

Campurkan semua bahan,masak dengan teknik double boiler.Sejukkan sebentar sebelum dicurahkan ke atas kek.


Pilihan 3
Alternatif untuk topping

1 cawan minyak masak
1 cawan susu pekat
1cawan serbuk koko

Campurkan semua bahan dan masak atas api yang kecil hingga sebati.Siap untuk topping kek coklat





Nota:
Cara saya masak kek ni ialah...masak serbuk koko,gula,susu cair dan marjerin dalam kuali.Pastu sejukkan.Kemudian masukkan susu pekat,pastu telur yang telah diblender...akhir sekali masukkan tepung yang telah diayak.Senangkan...kiranya kacau dalam kuali jer...tak payah nak pakai banyak bekasss...hasilnya tetap moist ...


Jom Try Buat..
Post a Comment