Sunday 12 April 2015

KARI AYAM PAKISTAN



Sesekali tu tekak ni ingin mencari kelainan dalam mempelbagaikan resipi masakan menggunakan ayam sebagai bahan utamanya.Semasa BW saya singgah di blog Secuit Rasa @ Umiejazz ni berkenanlah pulak dengan Kari Ayam Pakistan ni...nak tau jugaklah camna orang Pakistan masak ayam nih...hehehe..bila saya rasa kari ni bolehlah dimasukkan dalam list  untuk masakan ayam ni...rupanya seakan-akan ayam masak merah...tapi  dari segi rasa ada kelainanya...kalau nak tahu kenalah cuba yerrr....terima kasih kepada umiejazz atas perkongsian resipi ni.... izinkan saya panjangkan pula di sini ya ....



KARI AYAM PAKISTAN

Sumber:Secuitrasa@Umijazz
Olahan Rasa: mamamiasanasini.blogspot


Bahan-bahan:

1 ekor ayam-potong 16 bahagian
4 labu bawang besar-cincang
4 biji tomato-cincang
1 sudu makan halia
1 sudu makan bawang putih kisar
1sdt serbuk kunyit
2 sdm serbuk cili
1sdt serbuk ketumbar
2 cawan air/secukupnya
1 keping gula melaka-saya tambah
Garam masala-saya tak letak
1 kiub pati ayam-saya tambah
Garam
Hirisan cili merah dan daun ketumbar untuk hiasan


Cara penyediaan:

1.Panaskan minyak dan tumis bawang besar hingga kekuningan.
2.Masukkan tomato dan teruskan menumis hingga sebati.
3.Tambahkan halia dan bawang putih kisar,serbuk cili serta serbuk kunyit.
4.Kacau hingga sebati dan masukkan air.Biarkan bahan tumisan masak sehingga bawang dan tomato hancur(menumis bahan ni boleh memakan masa selama 1 jam...tapi saya tak sampai 1 jam pun!)
5.Masukkan ayam dan gaul rata.
6.Tidak perlu tambah air kerana daging ayam akan mengeluarkan air.Perasakan dengan garam.Masukkan kiub pati ayam jika suka.
7.Kacau sebati dan masak sehingga kuah hampir kering.(Saya buat agak berkuah sedikit)
8.Hidangkan bersama taburan cili merah dan daun ketumbar.

enak dimakan bersama nasi putih....



Jom Try Buat...

No comments: