Friday, 27 March 2015

ROTI GORENG RANGUP



Menu sarapan pagi yang  paling senang sangat semestinya roti la..tapi kekadang tu bosan gak kalau asyik roti disapu jem ataupun kaya.Pertama kali cuba membuat roti goreng ni hati sangat seronok sekali kerana dah la senang dibuat yang penting... sedap.Saya mendapat resipi ini hasil kunjungan saya ke blog Mas@Duniaku..bila tengok gambar  tu dah nampak kerangupannya...so apalagi bila saya sediakan untuk anak-anak mereka begitu menggemarinya termasuklah mama dan abahnya sekali.. hihihi. roti ni kalau buat untuk minum petang pun ok gak....terima kasih kepada Mas@Duniaku serta Hasue yang merupakan pemilik asal resipi ini atas perkongsian resipi yang sangat mudah disediakan...



ROTI GORENG RANGUP:

Sumber:Mas@Duniaku,Hasue


Bahan-bahan:


8 keping roti
Serikaya secukupnya
2 cawan tepung  gandum
2  1/2 cawan air
2 sudu makan marjerin
1 sdt garam 
1 sdt gula (gula ni bukan nak bagi perasa tapi nakbagi kuih sedikit berkilat jer)
Sedikit perwana kuning

Cara-cara:

1.Di dalam bekas,satukan tepung bersama marjerin,garam dan gula.Bancuh dengan air (guna whisk lagi senang) warnakan kuning dan ketepikan.
2.Ambil dua keping  roti dan sapukan dengan serikaya dan potong ikut citarasa (saya potong empat).. kalau nakcantik buang kerak tepinya...saya tak buang.,sayang nanti membazir pulak.
3.Panaskan minyak ke dalam kuali untuk menggoreng.
4.Celupkan roti ke dalam adunan tepung dan goreng sehingga keperangan.Biar sedikit garing supaya tepung bertambah rangup tapi jangan hangus pulak tauuu....


Nota:Roti yang dipotong kecil lebih menarik perhatian si manja anda..

sedap dimakan ketika panas-panas







Jom Try Buat...

Post a Comment