Monday, 16 March 2015

AGAR-AGAR KASTAD JELLY

Baru-baru ni  sepupu saya telah menghantar Whatsapps mintak resipi agar-agar yang dihidangkan oleh saya semasa dia dan suami berkunjung kerumah kami pada bulan Oktober tahun lepas... katanya dah lama berkenan dengan resipi tu tapi malu nak mintak resipinya......ermmm saya pun dah lupa agar-agar yang mana satu nihhh...akhirnya bila dah tengok dalam lappy barulah ingat...oooo agar-agar tu....sayapun baru pertama kali mencubanya...tu pun sebab menjemput sepupu saya yang baru kahwin masa tu bertandang ke rumah...sajalah sambil nak berkenalan dengan hubbynya...jadi saya sediakanlah hidangan untuk makan tengahari... dan saya juga mencuba resipi agar-agar ni sebab nampak cantik jerr kat blog syalina_yahya@myresipi.com...dahlah penyediaannya mudah dan ringkas bahan-bahan pulak tak susah nak dapatkannya...cuma beli sumi jelly jerrr...yang lain-lain tu dah memang sentiasa ada stok kat dapur tu...bukan apa kalau tetiba tekak nak makan puding bodo-bodo tu buleh buat tang tu jugak...tak perlu nak pi kedai cari susu cair ataupun agar-agar.Apapun terima kasih yang tidak terhingga kepada tuan punya resipi nih kerana telah menambahkan lagi koleksi resipi agar-agarku ini...kepada adik-adik yang baru nak berjinak-jinak dengan dunia masak memasak ni buleh cuba buat resipi ni...mudah dan sedap tau.....

AGAR-AGAR KASTAD JELLY

Sumber:syalina_yahya@myresipi.com

Bahan-bahan:

500ml air

220g gula pasir

1tin susu cair

3 sb (rata) tepung kastad + bancuh dengan 1/2 cawan air

1 paket (11 g) serbuk agar-agar -(saya buat yang 10g )

2 paket sumi jelly (dibelah dua)- saya tak belah

 

 

 

Cara-cara:

1.Dalam periuk masukkan air,gula,susu cair .Masak hingga mendidih.

2.Kemudian masukkan bancuhan tepung kastad,kacau seketika dan masukkan serbuk agar-agar.

3.Masak hingga mendidih dan pekat.Tapiskan ke dalam loyang.

4.Tunggu sehingga suam barulah dimasukkan jelly tadi (kalau masuk panas-panas jelly akan cair),susun jelly ikut kreativiti.

5.Sejukkan dalam peti ais baru sedap dimakan.

Selepas disejukkan sedap dimakan time cuaca panas cam sekarang ni...

 

 

 


Post a Comment