Monday 16 February 2015

Coconut Jelly

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...hari ni saya nak kongsi satu resipi yang sangat mudah sekali untuk disediakan.Bahan yang diperlukan juga senang didapati...dalam keadaan cuaca yang panas ini mesti kita nak makan benda yang sejuk supaya dapat menghilangkan dahaga yer tak.Resipi ini saya ambil  daripada blog Along Roz...sebenarnya dah banyak resipi yang saya simpan untuk buat coconut jelly ni...tapi saya berkenan sangat dengan resipi dalam blog ini memandangkan cara penyediaannya yang sangat simple.Kali pertama membuatnya anak-anak saya berebut-rebut untuk  menghabiskannya...tak sempat nak sejuk dah tinggal separuh kat dalam fridge tu...rasanya sangat sedap sama cam beli kat luar tu....manisnyanya pun sedang elok ...so masa balik kampung baru-baru ni saya minta ayah carikan saya beberapa biji buah kelapa muda sebab tekak ni dah lama sangat tak merasa coconut jelly.....jom kita semak resipinya.Terima kasih pada Along Roz atas perkongsian resipi yang sangat mabelesss nih.

 

Coconut Jelly

Sumber:Along Roz

 

Bahan-bahan:

10g serbuk agar-agar

1.5 liter air

1.5 liter air kelapa muda

300g gula

Secubit garam

3 helai daun pandan -simpul

Isi kelapa muda yang diparut kasar

 

Cara-cara:

1.Masak serbuk agar-agar,gula dan air sehingga larut dan mendidih.

2.Masukkan garam dan daun pandan.Tutup api.

3.Masukkan air kelapa muda dan isinya,gaul sebati.

4.Tuangkan jelly ke dalam bekas-bekas kecil dan biarkan sejuk sebelum dimasukkan kedalam peti ais.

 

 Nota:Menghasilkan lebih kurang 2 dozen bekas kecil

Selamat mencuba...


No comments: