Thursday 5 February 2015

24 DISEMBER 2014...SATU IGAUAN NGERI

 

 

 

Assalamualaikum wbt.....Syukur alhamdulillah akhirnya saya berjaya mengagahkan diri untuk meluangkan masa di sini sebagai pembuka tirai tahun 2015 ini....walaupun agak terlewat...Kali ini saya tidak ingin memaparkan resipi seperti yang sebelum ini...tapi saya ingin mencoretkan kisah duka penghujung tahun 2014..yang dirasakan cukup tragis bagi saya sekeluarga.Seumur hidup saya inilah kali pertama mengalami banjir yang tidak pernah terjangkau dek akal fikiran...Walaupun bagi saya musim banjir pada setiap penghujung tahun adalah satu perkara yang dirasakan  biasa-biasa sahaja kerana kami khususnya rakyat Kelantan sudah mangli dengan musim tersebut.Namun peristiwa 24 Disember 2014 tak akan saya lupakan sampai bila-bila.Ketika itu nyawa keluarga saya ibarat telur di hujung tanduk. Namun apabila mendengar kata-kata Tuan Guru  Nik Abdul Aziz "Sesungguhnya banjir adalah ujian daripada  ALLAH,sekalipun ia pahit namun kadang-kadang ujian ini bertujuan membersihkan dosa dan mengangkat darjat.Sebagaimana ubat yang pahit itulah yang menyembuhkan penyakit....membuatkan saya redha dengan ujianNya.Sebenarnya kita hendaklah berfikiran positif walau ditimpa ujian dari ALLAH....dan hendaklah bersangka baik kepada ALLAH...kerana percayalah ALLAH tidak akan membiarkan kita terus larut dalam kesedihan...pasti ada kebahagiaan yang menanti diakhirnya jika kita redha dengan segala ujianNYA.Disini saya kongsikan beberapa keping gambar yang sempat diambil ketika Bah Air Kuning melanda kawasan kediaman saya...  

 

Pagi 24 Disember....air mula melimpah di luar halaman rumah saya...lebih kurang pukul 11 pagi

Menjelang petang air mula memenuhi halaman rumah...


  Time nih...anak-anak  masih seronok bermain air...airnya pun kelihatan masih jernih lagi

 

Garaj kereta turut dilimpahi air...nasib baik suami sudah mengalihkannya ke rumah jiran  diatas bukit

 

 Pagi 25 Disember semua rumah jiran ditenggelami air...

Pintu pagar utama turut ditenggelami air..

 Air di garaj kereta hampir mencecah siling..

 Air ditingkat bawah hampir mencecah paras leher orang dewasa...ketika gambar ini diambil airnya sudah surut sedikit...tapi kami masih terperangkap ditingkat atas lagi...

Setelah 4 hari tinggal di tingkat atas,air mulai surut...seluruh tingkat bawah diliputi lumpur tebal


Apapun saya tetap bersyukur kepada ALLAH SWT...kerana ujian yang kami sekeluarga alami ini masih lagi kecil jika hendak dibandingkan dengan mangsa banjir lain yang telah kehilangan rumah serta tinggal sehelai sepinggang...sedangkan saya sekeluarga masih lagi punya tempat tinggal dan hanya sahaja perabot yang musnah...syukur alhamdulillah...

No comments: