Thursday 11 December 2014

CARROT CUPCAKE

Assalamualaikum....hari ini saya nak kongsi resipi carrot cupcake yang sangat sedap...pada tekak saya laa...sebelum ni saya dah cuba beberapa resipi kek carrot tapi ternyata tidak menepati citarasa saya.Alhamdulillah saya terjumpa resipi ini dalam Majalah Saji keluaran Mei 2012.Resipi ini hasil air tangan juara Masterchef Malaysia Musim pertama iaitu Ezani Farhana Md Monoto. Bila  saya tengok bahan- bahan dan cara penyediaannya yang senang maka saya pun teringin untuk mencubanya...dan hasilnya memang tidak mengecewakan...walla enak bangett...jom kita tengok resipinya

 

CARROT CUPCAKE

 Sumber: Majalah Saji Mei 2012


 Bahan-bahannya:

 2 cawan tepung gandum- ayak

 2 sk serbuk penaik- ayak

 11/2 sk soda bikarbonat- ayak

 21/2 sk kulit kayu manis- (saya tak letak sebab takde stok).

 1 sk garam- ayak

 2 3/4 cawan lobak merah-parut

 1 cawan nenas dalam tin-hancurkan sedikit( saya cincang kasar)

 1 cawan walnut-panggang dan cincang

kasar

 1 cawan kismis

 1 cawan kelapa kering

 1 1/2 cawan minyak sayuran- (saya guna minyak jagung)

 1 1/3 cawan gula

 4 biji telur

 

 Cara menyediakan:

 1.Panaskan ketuhar pada suhu 165°C

 2.Pukul telur,gula dan minyak hingga sebati menggunakan pemukul tangan atau senduk kayu.

 3.Tambah campuran semua bahan yang telah diayak ke dalam campuran telur dan kacau hingga sebati.

 4.Kemudian campurkan bahan- bahan yang selebihnya.

 5.Tuangkan ke dalam cawan kertas dan bakar selama 20-30 minit atau sehingga lidi sate yang dimasukkan ke dalam tengah-tengah kek keluar kering.

 Jika anda ingin letakkan aising  bolehlah merujuk resipi di bawah.Saya tak letak sebab makan camtu jerr dah sedap...tapi kalau letak aising lagilah sedappp....


 Bahan- bahan aising:

 200gm krim keju- lembutkan pada suhu bilik

 50 gm mentega- lembutkan pada suhu bilik

 21/2 cawan gula aising- diayak

 1 sk esen vanilla

 Pukul semua bahan aising hingga sebati dan kembang menggunakan pemukul elektrik.Paipkan aising di atas kek.

..

Sebelum dibakar....

 

 

 Ermmm...yummy

 

 Selamat mencuba...




















 


No comments: