Tuesday, 4 April 2017

LAKSA BERAS HOMEMADE

Laksa merupakan salah satu pilihan saya sekiranya dah jemu makan nasi...pendek kata kalau makan laksa dalam satu hari tu mmg tk jadi hal...saya boleh makan berkali2 laksa ni dalam satu hari sampai saya dah betul2 puas baru saya berhenti makan...sampaikan ada kengkawan yang panggil saya "hantu laksa"...hmmm ape-ape je la..tk  terasa hati pun... kalau saya balik kerumah mak..(selalunya 2 minggu sekali) dia mmg akan beli laksa untuk saya....beli laksa je...kuahnya buat sendiri..sb mmg sgt2 tidak puas hati dgn kuah laksa yg jual kat kedai tu...buat sendiri kuah ni baru menepati citarasa kami sekeluarga...tk kisahlah  buat kuah lemak ke kuah penang...selalunya klau kat umah mak...sayalah yg diberi tugas utk memasak kuah laksa ni...dan saya akan masak 2 kuah sekaligus...lemak n penang...sebab ada sesetengah family yg tk makan kuah lemak...ada pulak yg tk makan kuah penang...so masak 2 kuah sekaligus baru selesai masalah...saya pulak bila makan laksa ni...suka campur 2 kuah sekaligus...ermmm sedap weiii..tk caya...trylah...oklah kali ni saya bukan nak cerita pasal kuah laksa lemak ke kuah laksa penang...sebenarnya saya berasa sgt teruja kerana pertama kali dalam hidup berjaya membuat laksa sendiri....bangganya ooooiii....hihihi...ye la sebab sebelum ni main beli je laksa beras tu...tkasih pada Tahrunnisah Jali kerana sudi berkongsi resipi laksa beras ni dalam fb beliau...jom pakat buat laksa sendirik wehhh...

LAKSA BERAS HOMEMADE

Sumber:Fb Tahrunnisah Jali
Olahan:Mamamia

 Bahan2:
2 cawan tepung beras
2 sdb tpg gandum
Sedikit garam
1 1/2 cawan air panas yg mendidih

Cara membuatnya:
Sediakan periuk berisi air untuk merebus laksa hingga mendidih.

Isikan tpg2 dan garam ke dalam bekas.Curahkan air panas mendidih sedikit demi sedikit dgn menggunakan senduk.Jgn guna tangan...nti melompat2 kepanasan.Dah suam2 skit baru uli dgn tangan.
saya bahagikan doh tadi kpd bbrp bhg dan dikepal bentuk memanjang cam dlm gambar tu utk menyenangkan kita masuk dlm acuan tu... 

ni rupa acuan laksa...sya beli kat Happy Home
masukkan dlm acuan maruku dan tekan dlm periuk air mendidih tadi.Masa ni jgn kacau ye laksa dlm periuk tu ...kang putus pulak.kalau rasa tenaga tk kuat masa nk tekan acuan tu...mintak tolong abam sado la ye...saya buat sendiri sbb abam sado duk tgh buat keje kat luar umah
biarkan sebentar baru kacau perlahan2 dalam 3/4 minit.
 segera pindahkan kedalam bekas berisi air sejuk(sori lupa nk snap) selama1 minit.Kemudian alirkan air drp laksa tu utk buang kanjinya.,,dan toskan...

Tips:
Laksa ni perlu dibiarkan lama sedikit baru sedap dimakan...anggaran masa 3/4 jam...klu makan terus terasa agak lembik skit...

Jom Try Buat









Monday, 27 March 2017

PULUT SEKAYA a.k.a TOK AJI SERBAN


Pulut Sekaya ni merupakan makanan tradisi bagi negeri di sebelah pantai timur..terutamanya Kelantan dan Terengganu...tapi kalau di Teganu kite..pulut sekaya ni dipanggil dengan gelaran Tok Aji Serban...bunyi cam kelakar jer...tapi kuih ni siyes memang sedap...selalu saya beli jer kuih ni bila teringin nak makan...maklumlah kuih ni memang mudah didapati kat Kelantan  ni...ada dijual merata terutamanya pada waktu pagi ..so tak dak masalah la kalau termegidam nak makan kuih ni....kebetulan di FB ada seseorang telah kongsikan resipi Pulut Sekaya ni...cara nak buatnya pun nampak senang jer...lalu saya teringin nak mencubanya...nati kalau  dah pandai tk perlu beli lagi kalau teringin nak makan dokkk...tapi bergantung pada mood jugak...kalau dah mari penyakit M...beli jugak kesudahannya...
Pertama kali mencubanya sangat mengujakan kerana hasilnya sangat memuaskan...bahagian atasnya tidak lembik...selalu kalau buat kuih serimuka bahagian ni la saya selalu gagal...alhamdulillah tuan punya resipi ni tidak lokek untuk kongsikan resipi yang tepat dan menjadi ore kato...rasanya mmg sedap...my hubby n anak2 duk puji...cam kat kedai kata mereka...yuhuuuu sukanya hati mama bila masakan kita mendapat tempat di hati keluarga.... cumannya saya tidak berpuas hati apabila warna bahangian atas tu slow sgt kalernya...lenkali kena letak pewarna coklat skit nak kasi lagi cantik erk...gula melaka sekarang ni bukan ori cam dulu punya...yang sekarang ni mereka campur dgn gula pasir nak untung banyak n seje kijo ...apapun meh saya kongsikan resipinya bagi sesiapa yang berminat untuk membuatnya..

PULUT SEKAYA a.k.a TOK AJI SERBAN

Sumber:Fb Tuan Adriana Arissa
Olahan semula:Mamamia
Bahan lapisan bawah:
300 gm beras pulut direndam 2 jam-saya letak 400gm kes nak habiskan stok beras pulut
1 1/2 cawan santan cair-anggaran pulut tu tenggelam skit bila campur santan.
1 sk garam
Sedikit tepung gandum untuk tabur atas pulut

Bahan2 lapisan atas:
5 bj telur gred A
1 cawan santan
1 sdb tpg gandum
2 ketul nise @gula melaka saiz sederhana
2 sdb gula
 1/2 sk garam
2 helai daun pandan
Sedikit esen vanila utk hilang bau hanyir telur-saya lupa letak aritu..tapi tk terasa hnyir

Cara membuatnya:
Kukus pulut bersama semua bahan selama 20 minit.Dah masak tekan pulut dan padatkan.Klu guna loyang sama alas loyang dgn plastik utk memudahkan keluarkan pulut nanti.
Dalam periuk lain,masak nise,gula bersama sedikit air (anggaran 1/2 cawan) bersama daun pandan hingga semua cair.Tutup api,sejukkan dan tapis.
Kacau telur,masukkan santan dan nise tadi.Taburkan sedikit tepung ke atas pulut utk melekatkan bhg atas dan bhg bawah dan tidak terpisah bila masak nanti.
Tuang bhg atas perlahan2 dan kukus selama 25 minit.Balut tudung kukusan supaya air tidak menitik.

Tips:
Pulut Sekaya ni perlu betul2 sejuk sebelum dipotong  untuk hasil yang terbaik.Saya buat malam..pagi baru potong..mmg puas hati...potong guna pisau plastik supaya potongan nampak kemas.

 


Tekan beras pulut supaya padat

alas loyang dengan plastik n masukkan santan.saya letak sehelai daun pandan nak kasi wangi

tekan pulut supaya padat

tuang bhan2 lapisan atas ke atas pulut yang telah dipadatkan

taraaaa...sedapnyaa

Jom Try Buat...











Wednesday, 22 March 2017

CENDOL DURIAN

 Saya teringin sangat nak merasa cendol durian ni apabila tengok rakan2 di fb pakat duk tayang dekat wall.Kebetulan sewaktu balik dari bercuti di Colmar Tropicale saya sempat singgah di Batu 3 Off Jln Lipis Raub untuk merasai Cendol Durian Musang King...memang rezeki sungguh la..namun gerai yang saya singgah tu dah habis stok durian Musang King,,yang tinggal cuma durian D24...ermmm order jugaklah 3 bekas...satu bekas reganya RM12..klu letak Musang King RM30 satu...oppssss...memang terkezut beruk woiii...lepas pekena cendol durian tu terjumpa lagi satu gerai yang jual Cendol Durian Musang King dan buahnya sekali...so my hubby yang hantu durian terus amik keputusan nak makan durian kat gerai tu jugak...rezeki kami cuma tinggal 3 biji jer durian musang king...tu pun kecik2...ermmm malas nak cari tempat lain..reganya RM35 sekilo..lepas timbang 3 biji tu..reganya RM87...terus kopek kat situ n kami semua berebut2 nk menikmati durian Musang King ni...pergghhh sedap nya mak oiii...kejap je dah habis dihentam kami 6 beranak mmg tak cukup la 3 bj tu...

 gerai cendol durian yang kami singgah..Batu 3 Off Jln Lipis Raub..dekat dengan jirat cina
 cendol durian D24..RM 12 satu bekas...boleh makan 2 orang sebab banyak
 Musang King RM35 sekilo
 my hubby sampai pejam mata...asyiknya menikmati Musang king
tengok ulasnya pun dan geram nak ngapp

yg ni hasil air tangan sendiri...ala2 musang king la...kita punya musang kong....hihihiiihi
resipinya ikut terlintas dalam kepala saya..klau nk cuba leh try ye

Cendol Durian Mamamia

Bahan2;

Durian secukupya..nk power guna Musang King,saya guna yang biasa2 jer(tak dak jenama tapi isinya tebal n sedap gak)
1 tin kacang merah yang siap direbus...saya guna Ayam Brands-toskan airnya
1 paket cendol-500gm(toskan airnya)
5 cawan santan segar
3 keping nise dimasak bersama 5 sdb gula pasir n 1 helai daun pandan bersama sedikit air-anggaran 1/2 cawan,dah masak sejukkan dan tapis.
1 sdt garam-nk kasi lemak
Campurkan semua bahan tu dalam mangkuk besar...sesuaikan rasanya nk manis ka,,terpulang la,sejukkan dalam peti ais.Nak makn baru letakkan durian..jumlah nya ikut suka korang la...lagi banyak durian lagi sedap kannnn,,,,klu suka boleh tambah ais lagi enak...

Jom Try Buat...

Thursday, 23 February 2017

JERUK MANGGA ASAM BOI

Sebenarnya dah lama saya buat jeruk mangga asam boi ni...cuma ari ni baru berkesempatan untuk update kat sini...disebabkan stok mangga yang banyak kat dalam peti ais tu tak terusik makanya saya buat la jeruk...kalau tak nanti mangga tu jadi lembik dan tak sedap lagi untukdimakan....bagi anda yang berhajat ingin membuatnya jom saya kongsikan resipinya..

JERUK MANGGA ASAM BOI
Olahan rasa:Mamamia Kitchen
Bahan-bahan:
6 biji mangga muda
15-20 biji asam boi putih
8-10 biji cili padi dipotong kecik2
2 cawan gula pasir
1 sdm garam halus
5-6 biji limau kasturi-dibelah 2 dan buang biji

Cara membuatnya:
1.Cuci bersih mangga,kupas kulitnya,belah 2 dan buang bijinya serta hiris nipis.
2.Masukkan mangga tadi kedalam bekas besar,letakkan gula pasir, garam,cili padi,limau kasturi(tk perlu perah airnya) dan asam boi...gaul rata.
3.Masukkan ke dalam bekas,(tk perlu letak air ye) simpan dalam peti ais selama 4-5jam barulah boleh dimakan.





Thursday, 16 February 2017

NASI ala KAK WOK

Nasi Kak Wok ni sebenarnya begitu terkenal di Kelantan.Ia merupakan hidangan untuk sarapan pagi dan sekarang ni dah dijual tak kira masa....bukan setakat untuk sarapan pagi malahan menjadi pilihan untuk makan tengahari.Salah satu daya penarik Nasi Kak Wok ialah ayam gorengnya yang dipotong kecik2,digaul dengan garam kunyit dan dihidangkan panas2 bersama nasi putih dan gulai ayam yang biasanya menggunakan kaki ayam ataupun bahagian tulang2 sahaja atau oreng Kelantan panggil gulai "keropeh".Harganya yang murah..cuma RM3 sebungkus anda sudah boleh menikmatinya...Kenapa nasi ini dinamakan Nasi Kak Wok????kerana pengasasnya atau orang yang mula2 mengusahakan nasi berlauk ini bernama Wok...Walaupun beliau sudahpun meninggal dunia ,namun jenama Nasi Kak Wok masih terkenal hingga kehari ini...Saya sendiri sebenarnya tak pernah pun buat Nasi Kak Wok ni...selalunya hanya menikmati dikedai saja jika teringin bersarapan diluar bersama keluarga.Kali ini hubby mintak saya buatkan Nasi Kak Wok bila saya suarakan padanya dah jemu asyik menikmati masakan yang sama jer..dan bila kami sekeluarga menikmatinya ketika makan tengah hari ...rasanya mmg enak sekali...resipinya saya main agak2 berdasarkan pemerhatian saya ketika menikmati Nasi Kak Wok sebelum ni...cuma saya tukarkan gulai ayam kepada Dalca Daging dan tambah kacang panjang yang digoreng bersama telur yang merupakan kegemaran anak perempuan saya...jika pembaca diluar sana yang teringin nak mencubanya jom saya kongsikan resipinya:

NASI ala KAK WOK
Olahan rasa:MamaMia Kitchen

Dalca Daging
1/2 kilo daging dipotong nipis
4 cawan santan
1 biji terung dipotong serong-saya cuma ada stok terung je dlm peti ais(sayuran ni terpulang kepada citarasa msing2)
3 batang kacang panjang
3  sdm rempah dalca
5 ulas bwg merah dimayang
2 ulas bawang putih dimayang
1 inci halia dimayang
Kulit kaya manis,bunga lawang,buah pelaga untuk menumis
1 keping asam keping
Garam gula secukupnya
1.Panaskan minyak dan tumis bahan yg dimayang hingga kekuningan bersama rempah penumis hingga naik bau.
2.Masukkan rempah dalca bersama sedikit air dan kacau hingga agak garing sedikit.masukkan daging dan kacau sebati bersama rempah dalca tadi.Apabila air daging hampir kering ,baru masukkan santan dan kacau sebati.
3.Masak guna api sederhana selama 10-15 minit hingga daging empuk.Masukkan gula garam,asam keping serta sayur-sayuran.Sesuaikan rasa,tutup api.

Ayam Goreng Kunyit
1/2 ekor ayam-(kalau keluarga besar gandakan )
Garam, serbuk kunyit,serbuk perasa(optional)
Potong ayam kecik2,gaulkan bersama garam,serbuk kunyit dan ketepikan.Panaskan minyak dan goreng ayam hingga masak.Ayam ni seeloknya digoreng ketika anda ingin menikmati hidanga ye...baru sedap ...makan panas2...kalau suka letakkan beberapa potong bawang besar untuk menambahkan lagi keenakan ayam goreng ni..

Kacang Panjang Goreng Bersama Telur

1 ikat kacang panjang dipotong serong
2 ulas bawang putih dimayang
Sedikit serbuk kunyit
1 biji telur
1 biji cili padi dihiris nipis
Gaul kacang tadi bersama sedikit serbuk kunyit.Panaskan minyak dan tumis bawang putih hingga wangi,masukkan telur dan kacau biar hancur.Baru masukkan kacang bersama cili padi.Letakkan sedikit garam dan gula,sesuaikan rasa tutup api.Jangan goreng terlampau lama nanti kacang akan menjadi lembik.Goreng sekejap jer untuk mengekalkan kerangupan kacang panjang tu.

set hidangan nasi ala kak wok:nasi putih,dalca daging,ayam goreng kunyit dan kacang goreng


makan time panas2 memang kaww
dalca daging
kacang panjang goreng bersama telur

Jom Try Buat...


Thursday, 2 February 2017

NASI LEMAK PANDAN

Antara menu sarapan pagi yang mendapat tempat dihati anak2 saya n hubby adalah nasi lemak....mereka boleh makan hingga ke tengah hari nasi lemak ni....ni yang saya suka sebab sekali masak jer...thari tu dah boleh relax..kali ni saya buat kelainan skit pada nasi lemak tu....saya tambahkan perahan air daun pandan...masa nasi ni tengah mendidih ..baunya memang wangi sangat....untuk lauknya  pula cam biasala saya masak sambal tumis ikan bilis n tambahan lauk lain iaitu sambal kerang...memang terangkatlah bila digandingkan bersama ayam goreng,telur mata n timun....rasanya tak perlulah saya kongsikan resipinya sebab semua orang dah tau cara nak masak sambal  bilis ni kannn....cara yang sama jugak untuk masak sambal kerang.....tips untuk bagi sedap sambal tu...saya suka masak pada waktu malam...pagi esok tu just panaskan saja....cara ini akan membuatkan sambal makin sedap sebab ikan bilis dah sebati dengan bahan tumiskan....



sambal kerang yang powerrr
 Jom Try Buat..




Wednesday, 1 February 2017

MAKARONI GORENG CHEESE

Anak perempuan saya (Isya) tetiba  mintak saya buatkan Macaroni Goreng Cheese sebagai menu untuk sarapan pagi kami....selalunya saya lebih suka buat Makaroni Bakar jer kerana memang akan mendapat sambutan hangat penghuni dalam rumah ni...kiranya mmg ari tu tak masak nasi dah....kenyang dengan makan makaroni tu jer...orait gak....saya tak perlu masak banyak kali kannn...so bila Isya tunjukkan pada saya gambar2 makaroni goreng ni kat fb...uuikss saya juga ikut terliur sama....hihihi....apalagi terus pegi dapatkan bahan2nya ....then taraaaaa dah siappun...sekali sekala tukar menu baru ok gak ...
jom semak resipi pada anda yang teringin nak mencubanya

MAKARONI GORENG CHEESE
Sumber:Fb Ziera Johari
Olahan semula:Mamamia

Bahan-bahan:
500 gm makaroni direbus hingga lembut
2 tin Prego Cheese &Herbs
1 tin cendawan butang dihiris
1 biji lada benggala dihiris
1 paket sosej-dihiris
2/3 ulas bawang putih diketuk
2 kiub pati ayam
Garam
*Kalau nak buat half makaroni,kurangkan separuh bahan untuk semua kecuali cendawan.Klu nak tambah ayam potong kecik2 boleh jugak...

 Cara membuatnya:
1.Tumis bawang putih smpai bertukar warna,masukkan kiub ayam kacau sampai kiub hancur.
2.Masukkan sosej dan cendawan,goreng sekejap.
3.Tambah minyak skit kalau kurang.
4.Masukkan sos prego dan kacau sebati.Masak sekejap dlm 2 minit.
5.Masukkan makaroni yang telah direbus tadi.
6.Kalau kering sangat,masukkan 1/4 cawan air masak,kacau sebati dan tabur sedikit garam.
7.Masukkan lada benggala,klu nak lebih berkeju tambahkan sekeping cheddar cheese.
8.Tabur basil leaves untuk hiasan.




 sya tkde daun basil....taburkan parsley flakes je
bahan2 yg perlu disediakan
hiris nipis sosej n cendawan,potong dadu lada benggala
 toskan makaroni yg telah siap direbus
campuran prego cheese n bahan2 lain
 live from kuali
 hidangkan...

Jom Try Buat...